Trädgårdsrookien
Hej på er!

Är det någon som har lite tips på hur man kan bygga en billig stödmur?

Den kommer totalt vara ca 30 meter lång (inklusive hörnor m.m.) och 20 - 25 cm hög (ovan jord).

Funderade på att använda slipers. Ser riktigt snyggt ut tycker jag, men har läst om alla gifter m.m. så det var inte så intressant längre.
Sen var dom lite dyra att köpa nya, ca 200 - 250 per 2,5 meter.

Så lite tips på andra sätt, som är billiga, mottages gärna.
Eller ska man använda slipers i alla fall? unsure.gif

Thanx!
/Trädgårdsrookien
Hannele
Hur man bygger billigt, har jag lite erfarenhet av,
eftersom hela tomten var full av sprängstenar... alla kom till nytta:

MRLINDELL
Tror inte sprängsten är så mycket att ha som stödmur, den kommer som allt annat att bli lika dyr om den måste fraktas dit. Köper man billig sten för 150 sek pallen så kostar frakten ca lika mycket till och pallpriset hamnat på 300 sek totalt. Jag är rädd att det måste få kosta lite ....
Ralf
1
dagens slipers om finns att köpa skulle knappast säljas om de var giftiga....

2
Fördelen med slipers är att dom har en lagom vikt, att dom går att hantera för hand samt att dom går att bearbeta med tex motorsåg.
blackred
CITAT (Trädgårdsrookien @ 26-04-2004, 12:32)
Hej på er!

Är det någon som har lite tips på hur man kan bygga en billig stödmur?

Den kommer totalt vara ca 30 meter lång (inklusive hörnor m.m.) och 20 - 25 cm hög (ovan jord).

Funderade på att använda slipers. Ser riktigt snyggt ut tycker jag, men har läst om alla gifter m.m. så det var inte så intressant längre.
Sen var dom lite dyra att köpa nya, ca 200 - 250 per 2,5 meter.

Så lite tips på andra sätt, som är billiga, mottages gärna.
Eller ska man använda slipers i alla fall? unsure.gif

Thanx!
/Trädgårdsrookien

Hej rookien!

Jag jobbar på en stor byggvaruhandel i Växjö som är miljöcertifierad, och vi får inte sälja slipers längre bland annat på grund av att de fortfarande är giftiga.

Gå in på den här länken http://www.steriks.se/Privatkunder/Produkt...r_och_block/aws
dessa stöd mura är kanon och du slipper göra om jobbet.

Martin 0470-709815. biggrin.gif
KURT
CITAT (blackred @ 27-04-2004, 08:58)
Hej rookien!

Jag jobbar på en stor byggvaruhandel i Växjö som är miljöcertifierad, och vi får inte sälja slipers längre bland annat på grund av att de fortfarande är giftiga.

Gå in på den här länken http://www.steriks.se/Privatkunder/Produkt...r_och_block/aws
dessa stöd mura är kanon och du slipper göra om jobbet.

Martin 0470-709815. biggrin.gif

De är lär ju vara betydligt dyrare än vanliga stenar, även om de är något lättare. Men de är ju lätta att bygga med, lite tråkiga är de dock.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon