La Strega
Utdrag från hemsidan:

Med ALGOMIN EKOLOGISK GÖDSEL tillför du jorden ett 30-tal balanserade mikronäringsämnen och aminosyror. ALGOMIN EKOLOGISK GÖDSEL består av 98% korallalg och 2% biologisk växtstimulans (aminopuriner) ur färska brunalger (patenterad metod). ALGOMIN är en KRAV-godkänd produkt.

ALGOMIN innehåller bland annat kalcium och magnesium, som hjälper till att ta upp viktiga näringsämnen. Jordens pH-värde höjs, maskarna trivs och rotsystemen förbättras. ALGOMIN motverkar genom sitt höga pH-värde 8,8, de angrepp som försurningen skapar och naturlig växtkraft utvecklas.

www.algomin.se

om jag har fattat rätt så är detta ett helt veganskt gödsel!??
räcker det med detta gödsel? funkar det till allt?
Ella
Det funkar inte till surjordsväxter som tex rhodondenron, ormbunkar och blåbär...

Du måste kolla hur mycket kväve och phosfor och kalium det finns också!!!
KURT
De säger att det kommer från "Korallalgen Lithothamnium Calcerum", tveksamt om de verkligen fått det vetenskapliga namnet rätt eftersom det inte ger resultat på taxonomiska sökningar, undrar om det verkligen är en alg? Algomin är visserligen barserad på denna "koralalgen", men eftersom de sködar den genom att gräva upp material från havsbotten så kan man vara säker på att de får med sig en massa djur också !

http://www.algomin.se/download/proffsinfo.pdf verkar förövrigt vara tämligen taffligt översatt: "Den nyligen gjorda upptäckten att styrningen av den
fysiologiska processen (ämnesomsättningen) i plantan,
sker genom en signalsubstans, kalcium, är enligt botaniska
institutionen i Massachussets ”en sann revolution
i vår kunskap om plantans tillväxt
och grobarhet”." eller "Denna regleringsmekanism beskrivs hos laboratoriet
för molekylärbiologi i Washington:"

Kompostmaterial i form av tex gröngödsling + ev konsgödsel är nog helt koscher för veganer.
La Strega
vi har en rhodondenron men jag tror aldrig vi har gödslat den...å den lever ju endå...

men algomin funkar till rabatter å grönsaker å så?
krukväxterna inomhus?
Ingrid på Västkusten
Algomin är så bra som det utmålas - själv saknar jag föregångaren 'Havsmineraler' men Algomin fungerar superbra. Lite osäker på vad som menas med vegangödsel - visst kan Du använda Osmocote också? pelleterad närignsgödsel med 'slow release' ? Ine djurprodukter 'mig veterligen'....

Hälsar ingrid fundersamt
La Strega
Osmocote? du har ingen förpackning hemma som du skulle kunna kika på?
Ingrid på Västkusten
Nej det har jag inte. Köpte min i 25 kilossäck för 'hundra år sedan' .

Hälsar Ingrid
Siri
Jag köpte algomin för att den finns som ekologisk, men upptäckte att den också var väldigt bra rent odlingsmässigt! Har alltså goda erfarenheter och använder det till "allt". rolleyes.gif
La Strega
Då kör ja på bara algomins ekologiska! så blir alla inkl. djuren glada =)
Virgo
Vegangödsel, är det gödsel för att gödsla veganer med? tongue.gif

Annars blir väl djuren glada att nån tar bort deras bajs o gör gödsel av det, så djuren slipper o trampa omkring i sin egen skit! Eller?
Tesa
..det fanns en gubbe i ett närbeläget samhälle här som sprang runt i skogen och plockade älgskit och sålde som rododendrongödsel, ska ha funkat utmärkt........garanterat "veganskt" fast animaliskt ändå......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon