|
Hej Min man har varit i småland och passat på att ta skott och nötter från hassel påstår han. Skottet som hade lite rot har nu fått blad som ser precis ut som ask! Ur nöten kommer nåt som ser ut som ek. Vi bor i zon 7 så jag har ingen erfarenhet av vare sig ask eller hassel, men kan man inte se skillnad på en hasselnöt och ett ekollon? Innan han satte den såg det för mig ut som en vanlig hasselnöt, men bladen som kommer ser precis ut som eklöv. Kan säga att min man är inte nöjd - han har pratat i flera år om att prova hassel här uppe /Åsa
vickeva
26-04-2004, 14:59
 Jag fick lära mig att hassel var hårig på bladfästet, det var kännetecknet.
Hannele
26-04-2004, 15:04
Jag har visat samma bild för min man och inte blev han glad. Han har ju längtat efter den där rackarns hasseln och nu äntligen fått tag i en nöt Jag undrar ändå om hasselnöt och ekollon är så lika? Det såg ju ut som en julnöt... Det är ingen som läser detta som har tillgång och skulle kunna skicka en hasselnöt till mig. Jag är nämligen rätt förtjust i min man fast han är lite begränsad. /Åsa
Hannele
26-04-2004, 15:14
CITAT (asno @ 26-04-2004, 16:06) Det är ingen som läser detta som har tillgång och skulle kunna skicka en hasselnöt till mig. Vi har gott om häskastanj här - men nu är det kanske inte rätt årstid. Möss och myror har väl ätit upp alla...? Höst är nog säkrare.
vickeva
26-04-2004, 16:25
CITAT (Hannele @ 26-04-2004, 16:14) CITAT (asno @ 26-04-2004, 16:06) Det är ingen som läser detta som har tillgång och skulle kunna skicka en hasselnöt till mig. Vi har gott om häskastanj här - men nu är det kanske inte rätt årstid. Möss och myror har väl ätit upp alla...? Höst är nog säkrare. Hästkastanj???? pratade vi inte om hasselnötter...???
Hannele
26-04-2004, 16:41
CITAT (vickeva @ 26-04-2004, 17:25) pratade vi inte om hasselnötter...???  Översättning: Hasselnötter beter sej som hästkastanj ... inget av dem finns i naturen på våren.
Den nöt som min man hittade - hasselnöten som blev en ek - är plockad nu i vår. Men hade han tur som en tok som hittade en, fast fel sort Himla glad vore jag om ni kunde sända mig en tanke när säsongen kommer, ni som bor så ni vet när den är! /Åsa
CITAT (Hannele @ 26-04-2004, 17:41) CITAT (vickeva @ 26-04-2004, 17:25) pratade vi inte om hasselnötter...???  Översättning: Hasselnötter beter sej som hästkastanj ... inget av dem finns i naturen på våren. Under vår Kastanj är det fullt med "spirande" kastanjnötter (heter det så?). Sorry att det inte var såna du behövde, Åsa. Skulle nog inte haft något emot en riktig Hassel heller... *drömmer* Förresten: Kommer det nötter på en Ormhassel? Har i alla fall inte sett några ännu. (Kanske dum fråga...) /Mimmi
Gossen Ruda
26-04-2004, 18:27
När ekollonen tappar kragen liknar dom hasselnötter. En skillnad är att ett ekollon är ganska mjukt, det går nästan att krama sönder skalet med fingrarna. Försök det med en hasselnöt.
Copycat
26-04-2004, 18:43
--
Britt-Marie
26-04-2004, 19:19
Vickeva har helt rätt med bladet och en hasselnöt ÄR en julnöt. Vi har en hassebuske, som är 6 m hög och får massor av nötter. Vi har även ekorrar som älskar dessa nötter. När dom är gröna är dom också jättegoda. Vad hästkastanjen har med detta att göra, förstår jag inte.
Det är nog inte bara en fråga om vad man behöver, vi bor ju som sagt i zon 7 så jag tror min man är tillräcklligt optimistisk (dum?) om han tror att det går bra med hassel. Men den nöten han satte var minsann stenhård, det var inte tal om att klämma sönder. Ändå blev det ek Om du skulle vilja skicka en kastanj så är jag säker på att han är dumdristig nog att prova - han har gjort ett woodland där han påstår att det är så fantastiskt klimatförbättrat. Jag synar, men han är min man så jag har bara sagt lite än så länge
Maila mig er adress om ni vill ha en "groende" Kastanjnöt. Hittade inte så jättemånga när jag var ute och kollade nyss ("guben" är även ansvarig för krattningen i trädgården förutom gräsklippningen  ) men några kan jag åstadkomma. Annars får jag väl sätta "dotra" på att leta. Hon använder dem nämligen i "matlagningen" i sin lekstuga (perfekta köttbullar  ) och hittar dem lika bra som ett tryffelsvin hittar sin tryffel. /Mimmi
wolkenkrabber
27-04-2004, 17:21
jag tror nog att hassel går i zon 7, i en park i stan finns det typ 250 - 300cm höga hassebuskar som är minst lika breda, inte för at jag har sett nötter men dom får stora och fina blad, hästkastanjer går nog bra hoss dig copycat, dom växer sig ju stora i sundsvall centrum, här i östersund är om inte speciellt stora sta ut och fota när det är fint väder så får jag göra en liten botanisk foto thread
var i östersund finns det hassel? Min pappa säger att det finns ett vilt hasselbestånd där han är uppväxt men förståsigpåarna har synat. Om du vill tala om var ska jag gå och titta imorgon.
/Åsa
wolkenkrabber
27-04-2004, 19:09
det växer i parken vid park skolan, krondikesvägen / stuguvägen men dom står mera uppåt kyrkogården / mariavägen
Tack! Ska kika nästa gång jag åker förbi.
/Åsa
wolkenkrabber
27-04-2004, 19:24
jiao ta du och kolla på dem, dom är kanska finta skulle jag säga,
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|