Carina
Tre personer skulle checka in på ett hotell. De ville ha varsitt enkelrum men det enda som fanns var ett rum med tre sängar för 30 kr. De tog rummet och betalde 10 kr var.
När hotellägaren kom senare visade det sig att rummet bara kostade 25 kr att hyra. Portiern gick då upp med 5 kr till rummet. Portiern fick behålla 2 kr, de övriga tog 1 kr var.
Alltså hade de betalat 9 kr var för rummet, men 9 * 3 är ju 27, och med portierns 2 kr blir det ju 29. Vart tog den sista kronan vägen? (den trettionde).

/Carina
*Felix matte*
Med risk för att göra bort mej totalt
måste jag erkänna att här ligger pengarna på bordet
och visst är det 30kr men när notan är betald
och jag summerar blir det 29!!!!!!

PS. Får jag "sno" gåtan och skicka vidare? DS wub.gif biggrin.gif
Carina
Sno på du! tongue.gif
...men hittar du den försvunna kronan så vill jag veta var den varit.

/Carina
Annika zon 4
Kronan åter. Eftersom de fick tillbaks 5 kr tillsammans, så har de bara betalt 25 tillsammans. 25 delat i 3 är 8.3333. 8.33 x 3 = 24.99 + 3+2 = 30
*Felix matte*
Vad har man väl vänner till
om inte att ha i nödens stund.
Fick detta kloka svar av en kompis.
Hej
den försvann i uträkningen,pga dom har /skulle inte betala 9 kr var utan 8.33 per pers=24.99
24.99 +1kr var+portiens 2 kr=29.99 o då det inte finns öre jämnas det till närmsta heltal dvs 30 kr......
Carina
Vi satt ett gäng här på lunchen och kom fram till samma sak faktiskt tongue.gif
Men visst var det klurigt biggrin.gif
Det finns en anledning till att jag inte är ekonom i alla fall laugh.gif

Mvh, Carina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon