pialotta
Förra året blev bladen nästan helt uppätna och stockrosmarodören är redan tillbaks trots att bladen knappt har kommit fram.
Någon som har tips på åtgärd?
pepparmynta
Hoppar in med en fråga jag med! rolleyes.gif
Mina Stockrosor fick stora hål i blomknopparna i somras, inge kul!
Vad är det för ett kryp som gör så, och vad gör man för att förebygga?
pialotta
jag tror att det var en vinbergssnäcka som käkade denna gång.
Cilla
Jag får skydda mina stockrosor mot sniglar i början. De är rätt snälla ändå, för även om de blivit av med sina första 4-5 blad brukar de tålmodigt pinna sig upp där de får behålla sina blad.

Sedan är det ju någon slags rost stockrosor kan få också, minns ej namnet. Klipper man ned dem efter blomning minskar man denna risk. Men vill man som jag att blommorma ska gå i frö måste man låta dem få stå kvar. En och annan försvinner pga den där rosten hos mig, men å andra sidan får jag frön till nya.
Annika i Korsholm, Finland
Jag hade små gröna maskar på mina stockrosor. Kolla tidigt på morgonen eller sent på kvällen. De är väldigt svåra att få syn på om de är små för de är samma färg som bladen. Har haft allt från några millimeter till några centimeter stora larver. Minns inte vad det var för sort, men bara att plocka och klämma ihjäl eller på annat sätt oskadliggöra.
pialotta
urk jag gillar inte att plocka de där små gröna kryypen - ryser -
men får försöka. Jag har dem här - men lyckligtvis inte ännu.
det var en vinbergsnäcka som parkerade sig i en planta förut.

Rost - hur ser det ut?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon