|
Kristin i Vbg
05-05-2018, 09:06
Jag är ute efter en lite trollsk skogslook på ett ställe i min trädgård. Lite japaninspirerad kanske :-) Det ska finnas surjordsbuskar, träd och blåbär där och jag tänker mig en mossliknande matta med lite ormbunkar och kanske någon vitblommande liten växt här och där. Är det någon som har några bra växtförslag för att få till den där mossliknande mattan? Det är hyfsat fuktigt, en hel del skugga, men också fläckar med mer sol. Jäkligt lurigt helt enkelt :-)
Gunilla T
05-05-2018, 17:53
Jag har odlat mossa i många år, jag gillar verkligen mossan i alla dess former. Jag har också byggt upp en trädgård i skogen och där växer mossa naturligt men sedan har jag gjort en hel del mossplanteringar, mossan hämtar jag i skogen. Mossan har jag planterat på torv, underlaget bör nog vara surt samt ogräsfritt. Däremot har jag aldrig satt mossa som marktäckare under växter för då går det aldrig att fylla på jord eller gödsla under växterna vilket är nödvändigt ibland. Men man kan göra speciella mossplanteringar med stenar och stubbar, där brukar stensötan vandra in. Här är ett inlägg jag om mossa på min blogg, http://hagtorpet.blogspot.se/2016/11/mossan-ar-min-van.htmlJag har skrivit och fotograferat mycket om mossan men då får du gå in på bloggen och leta mera; http://hagtorpet.blogspot.se/Jag testade att bildgoogla på Hagtorpet mossa och då kom det fram en hel del av mina bilder, både gamla och nya.
Kristin i Vbg
06-05-2018, 12:55
Tack så mycket för ditt svar Gunilla! Vilken vacker trädgård du har! Jag gillar speciellt stället med mossa mellan björkarna där stenar och ormbunkar tittar fram. Det är något sådant jag är ute efter. Helt ljuvligt! Bra poäng med gödningen dock, jag kanske får sätta trampnarv där istället för mossa.. men jag vill ju så gärna ha mossan, den är ju så väldigt fin... tror du det blir bra och blanda trampnarv och mossa? Går det? Fast det kanske kommer att se fläckigt och konstigt ut även om det går? Ska läsa dig blogg så fort jag får tillfälle!
Gossen Ruda
06-05-2018, 18:16
Måste kommentera. Beträffande trampnarv så är det ett biologiskt massförstörelsevapen, i den lilla skalan, och borde beläggas med saluförbud. Den sprider sig okontrollerbart med frön och finns snart överallt. Undvik den. Mossa hatar jag eftersom jag för en ständig kamp mot den. Den finns i gräsmattan, i rabatterna, på växter, på stenar, på betongplattor, på kantstenar, på taket, ja överallt.
Kristin i Vbg
06-05-2018, 18:50
Tack för ditt svar gossen Ruda! Hmmm. Kanske jag ska passa mig för trampnarven... men då har jag ingen aning vad jag ska hitta på istället! Grönkotula kanske? Eller någon typ av sedumväxt? Om någon har några bra förslag på alternativ, så tar jag tacksamt emot dem!!
Gunilla T
06-05-2018, 18:55
CITAT (Kristin i Vbg @ 06-05-2018, 13:55)  Tack så mycket för ditt svar Gunilla! Vilken vacker trädgård du har! Jag gillar speciellt stället med mossa mellan björkarna där stenar och ormbunkar tittar fram. Det är något sådant jag är ute efter. Helt ljuvligt! Bra poäng med gödningen dock, jag kanske får sätta trampnarv där istället för mossa.. men jag vill ju så gärna ha mossan, den är ju så väldigt fin... tror du det blir bra och blanda trampnarv och mossa? Går det? Fast det kanske kommer att se fläckigt och konstigt ut även om det går? Ska läsa dig blogg så fort jag får tillfälle! Plantera inte in marktäckare med mossa, de förstör hela idén med mossan. Växter som växer in i mossa tar ju bort hela tanken med mossplanteringar, de förstör mosstäcket. Och jag håller med Ruda om trampnarv, ett veritabelt ogräs som är oerhört svårt att bli av med om det etablerar sig i trädgården. Det slutar ju inte att bre ut sig när vi tycker att det räcker utan fortsätter att föröka sig över alla gränser, gäller förövrigt nästan alla marktäckare. Tro inte på alla glättiga råd som skrivs om marktäckare och hur bra det blir för det blir det inte, det blir merarbete som aldrig tar slut. Japanska trädgårdar är mästerverk som karakteriseras av extrem enkelhet. Där hittar du aldrig en enda marktäckare utan varje växt skall synas utan något annat som stör upplevelsen. Mossplanteringarna skapar lugn och harmoni och varje sten är utvald med omsorg. I en japansk trädgård är varje växt en prima primadonna som inte får störas av ovidkommande växtlighet Just enkelheten är oerhört svår att åstadkomma eftersom vi trycker in massor med olika växter i våra planteringar och den eftersträvansvärda harmonin försvinner mer och mer efter varje växt som planteras. Vi planterar marktäckare och klängväxter som klättrar upp i våra träd vilket ger en helt motsatt effekt. Jag har stor respekt för det japanska sättet att göra trädgård så jag skulle aldrig kalla något av det jag gjort för japansk trädgård men jag är en stor beundrare av deras sätt att skapa trädgård. Jag gillar den svåråtkomna enkelheten där varje växt får sitt eget utrymme och marktäckare tycker jag generellt väldigt illa om, tycker de förstör helhetsintrycket och gör allt så svårarbetat. Blomning är vackert i lagom doser men det finns massor av eleganta växter med vackra blad, det finns små barrväxter som skapar karaktär åt planteringar men allt kan bli förstört av överplantering. Ormbunken på mina bilder är stensöta och är nog den enda växt som jag känner till iaf som inte förstör mossan. Den vissnar ner ibland men släpper inte sina små blad över mosstäcket som andra ormbunkar gör på hösten. Blir mossan täckt av löv och vissnade växtblad gulnar den, blir brun och dör i brist på ljus. Bara mina åsikter, det finns säkert andra som tycker tvärtom, tycke och smak
Kristin i Vbg
07-05-2018, 21:21
CITAT (Gunilla T @ 06-05-2018, 19:55)  Plantera inte in marktäckare med mossa, de förstör hela idén med mossan. Växter som växer in i mossa tar ju bort hela tanken med mossplanteringar, de förstör mosstäcket. Och jag håller med Ruda om trampnarv, ett veritabelt ogräs som är oerhört svårt att bli av med om det etablerar sig i trädgården. Det slutar ju inte att bre ut sig när vi tycker att det räcker utan fortsätter att föröka sig över alla gränser, gäller förövrigt nästan alla marktäckare. Tro inte på alla glättiga råd som skrivs om marktäckare och hur bra det blir för det blir det inte, det blir merarbete som aldrig tar slut. Japanska trädgårdar är mästerverk som karakteriseras av extrem enkelhet. Där hittar du aldrig en enda marktäckare utan varje växt skall synas utan något annat som stör upplevelsen. Mossplanteringarna skapar lugn och harmoni och varje sten är utvald med omsorg. I en japansk trädgård är varje växt en prima primadonna som inte får störas av ovidkommande växtlighet Just enkelheten är oerhört svår att åstadkomma eftersom vi trycker in massor med olika växter i våra planteringar och den eftersträvansvärda harmonin försvinner mer och mer efter varje växt som planteras. Vi planterar marktäckare och klängväxter som klättrar upp i våra träd vilket ger en helt motsatt effekt. Jag har stor respekt för det japanska sättet att göra trädgård så jag skulle aldrig kalla något av det jag gjort för japansk trädgård men jag är en stor beundrare av deras sätt att skapa trädgård. Jag gillar den svåråtkomna enkelheten där varje växt får sitt eget utrymme och marktäckare tycker jag generellt väldigt illa om, tycker de förstör helhetsintrycket och gör allt så svårarbetat. Blomning är vackert i lagom doser men det finns massor av eleganta växter med vackra blad, det finns små barrväxter som skapar karaktär åt planteringar men allt kan bli förstört av överplantering. Ormbunken på mina bilder är stensöta och är nog den enda växt som jag känner till iaf som inte förstör mossan. Den vissnar ner ibland men släpper inte sina små blad över mosstäcket som andra ormbunkar gör på hösten. Blir mossan täckt av löv och vissnade växtblad gulnar den, blir brun och dör i brist på ljus. Bara mina åsikter, det finns säkert andra som tycker tvärtom, tycke och smak  Ja, jag vill verkligen inte att det ska bli plottrigt! Men inte strikt japanskt heller, även ifall jag också uppskattar skönheten i den typen av trädgård :-) Jag struntar iaf i trampnarven, den verkar ju skapa mer problem än den är värd. Vet du om myskmadra också är sådär invasiv? Jag kanske får försöka förklara hur ”rabatten” ska se ut. Det är ett ca 35m2 stort område med en slingrande stig ungefär i mitten. Den sluttar något och är upphöjd med en stödmur. Söder om stigen ska en blomsterkornell och förmodligen ett katsuraträd och kanske en stor buxbombuske stå. Norr om stigen finns idag en fin liten magnolia som jag vill behålla, sen vill jag ha amerikanska blåbär där och kanske en cunninghams White rhododendron. Tänker nu att myskmadra och några ormbunkar som sticker upp kanske kan vara fina kompisar till de växterna? Mossan verkar tyvärr vara för arbetskrävande och ömtåliga, och jag är rädd att mina tre vildingar till ungar inte kommer låta mig arbeta ifred eller låta mossan vara ifred :-)
Gunilla T
08-05-2018, 07:05
Myskmadra är en marktäckare och det är vad den gör, täcker marken. Den sprider sig via rotutlöpare och rötterna blir som en tovad filt, tunna men supertäta. Jag har den faktiskt i trädgården men bara på ett ställe i en kant där jag kommer åt att rensa, skära av rotsystemet och klippa in den rejält. Den har stor växtkraft och tar sig över stenar och in i gångar om man inte håller efter den. Jag låter den aldrig växa in bland andra växters rötter för då är den omöjlig att tukta utan att skada annan växtlighet.
Kristin i Vbg
09-05-2018, 11:15
CITAT (Gunilla T @ 08-05-2018, 08:05)  Myskmadra är en marktäckare och det är vad den gör, täcker marken. Den sprider sig via rotutlöpare och rötterna blir som en tovad filt, tunna men supertäta. Jag har den faktiskt i trädgården men bara på ett ställe i en kant där jag kommer åt att rensa, skära av rotsystemet och klippa in den rejält. Den har stor växtkraft och tar sig över stenar och in i gångar om man inte håller efter den. Jag låter den aldrig växa in bland andra växters rötter för då är den omöjlig att tukta utan att skada annan växtlighet. Ok! Tack så mycket för alla dina råd och tips! Jag är, som du märker, nybörjare och behöver all hjälp jag kan få :-) Blomsterlandets personal börjar nog tröttna på mina frågor hehe :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|