lena:-)
Har satt vintersquash för andra året i rad.Och för andra året i rad så kommer det inte upp något........Varför?...........Varför håller jag på med detta?..odlande ..jord.....vatten...frö...misslyckande...grävande..lyckandes ialla fall med krasse och mossa...............Varför ger man aldrig upp och blir vis och klok och tänker ekonomiskt. - Köp en färdigdriven planta som ser frisk och stark ut , sätt den i jorden , klart. Varfrö envisas med att vara som en mullvad, blinkandes mot solen, hukandes mot jorden , närsynt, lite uggen och ruggen och jordig tom i hårbotten ........finns det fler? wacko.gif
Christer i Falköping
Har aldrig haft problem med dem. De vill ha det varmt för att gro bra, annars tycker jag de är ganska problemfria.
Christer.
lena:-)
Här händer det inget med squashen iallafall. Tar det lång tid för den att gro? Den vanliga är redan omplanterad. Hur är det med smaken på den om man nu händelsvis skulle få upp något exemplar som händelsevis skulle bära frukt?
Christer i Falköping
Den kan ta lite längre tid än sommarsqashen. Smaken är lite olika beroende på sort. Min favorit heter något i stil med Ushikikuri (lär mig aldrig det namnet smile.gif ) Smaken är något åt det nötaktiga hållet på den.
Christer.
Susanna
Fröet är ganska värmekrävande. Om inte temperaturen är rätt kan det tydligen ruttna istället för att gro! Vintersquash är jätttegott!

Susanna
Ingrid på Västkusten
Vintersquash trar för mig cirka två veckor och måste stå varmt. Ja de tar ltie längre på sig emellanåt just som man givit upp hoppet ;D Du har int etrassel med svarta flugor när Du sår - de kan nämligen äta upp fröet som u är sååå begärligt för alla djur.

Själv planerar jag att odla ummpjff ajj ojjj äsch XXXXX antal sorter i år bla FLERA helt nya biggrin.gif så det blir som vanligt d v s mer än vanligt. Vissa är ju med i fröoholikernas klubb ju vi som itne har en aaaning om hur mkt plats vi har *egentlgien*

Jag skall så frö nu i veckan biggrin.gif jag sätter alltid dubbelt så många så får stackars arbetskamrater rycka ion :;-) och nån planta blir alltid snigelmat i starten.

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon