Hjälp!
Någon som har bra förslag på skuggtåliga, vita rabattrosor?
Som blommar lääänge...=)
Om vi talar om ett helskuggigt läge så är det kört vad det gäller rabattrosorna. Talar vi halvskugga (minst 4h sol/dag) fungerar en vit ros som heter 'Little White Pet'. Den har fyllda blommor med svag till medelstark doft, blommar kontinuerligt och är härdig till zon 3.
Det finns också ett antal buskrosor och även en del klängrosor som utvecklas rätt bra i helskuggiga lägen. De som klarar mest är just de rena arterna och de som ligger närmast dem.
Ex. vita buskrosor:
R. fedtschenkoana, zon 4, blommar kontinuerligt.
Rosa rugosa 'White Grootendorst', zon 7, doftar EJ men blommar kont.
Rosa rugosa 'Souvenir de Phil Cochet', zon 7, stark doft
R. rugosa 'Schneezwerg', zon 6, svag doft
Ex. vita klängrosor:
R. multiflora, zon 4, blommar en period med start kring midsommar
R. x paulii, zon 6, blommar försommar och remonterar sedan. Räknas som både busk och klängväxt.
R. 'Polstjärnan', zon 7, svag doft, blommar en period m. start kring midsommar
Får jag också tipsa om klätterrosen splendes, som är underbart vit med rosa knoppar.....?? Köpte två i höstas och inväntar blommorna med spänning...! Kolla in roslistan eller www.rosenposten.dk, där står det på varje ros (rosenposten) om de är skuggtåliga eller ej!
Rosor i vars namn Alba ingår lär vara odlingsvärda även i skuggigare lägen.
Tack så mycket för svaren!
Nej, det är inte helskugga, det är soligt några timmar per dag,
men inte så mycket mer, tyvärr.
Madame Alfred Carriére, ,,,,,! Om du bor i max zon 2 -3 d.v.s, Lär va (ljust) skuggtålig. gammal noisetteros, remonterar!
Hon ser ut som en theros i blommorna och är vit, med drag åt rosa i knoppningen...Så fiiiin, men har inte klarat min nuvarande trädgårdssituation...med lite pyssel tror jag dock att det är en guld-ros!
Unn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.