Victoria
Hej,

Vi var tvungna att ta bort en sockertopp i höstas och valde att försöka plantera om den snarare än att slänga och köpa nytt. Nu klarade den sig inte och står och barrar och jag blev sååååååååååååååååååååå besviken. Den var så fin där den stog sad.gif Nu vill jag ha ett tips på vad jag ev kansätta istället. Jag vill ha något slags barrträd som helst inte skal bli längre än 2,5 MAX 3 meter. Någon som har något förslag på något som är snyggt och som växer till sig rätt snabbt. Skulle ev kunna tänka mig en ny sockertopp, men det kommer se SÅ kalt ut innan den växer till sig och det tar väl rätt många år (10 år?!) har någon sagt. Jag vill ju ha något att hänga fina ljusslingor i i vinter. Min stackars sockertopp, den var ju så fin sad.gif
Katti med torpet
Är absolut ingen expert på barrväxter men efter att ha läst en del andra inlägg har jag fått bilden av att snabbväxande = stor (för stor).

Ett alternativ skulle ju vara att välja en snabbväxande sort som tål beskärning. Tror att tujor (eller om det nu var cypresser...) är både snabbväxande och klarar beskärning bara man inte skär innanför det gröna.

Att få nåogt som växer sig stort på en sommar verkar dock rätt orealistiskt men är du beredd att betala en slant går det säkert att specialbeställa extrastora (gamla) exemplar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon