Har precis köpt hus och denna buske är runt hela huset, vad är det för buske?
Den är död på många ställen utan löv med många döda grenar. Går det att skära ner busken helt för att låta den växa upp igen och isåfall när ska man göra det?
Tack på förhand
Gunilla T
22-05-2018, 11:59
Bilden är alltför dålig så det går inte att säga vad det är men jag får lite onda aningar av din beskrivning och att de döda stammarna är fjolårets växtlighet. Jag hoppas verkligen att det inte är parkslide
https://www.byggahus.se/forum/threads/parks...rkslide.235412/Om stammarna är ihåliga och liknar bambu så är det parkslide.
Huggorm
22-05-2018, 12:16
Tandningen på löven ser inte ut som slide men jag håller med om att bilden är för dålig för att kunna säga något definitivt
Ledsen för dålig bild. Ser man bättre på dessa? Bladen har massa små flikar och på grenarna finns även taggar som är lite åt det röda hållet i färgen, ca 2-5 cm långa.
Huggorm
22-05-2018, 16:43
Det är något slags bärapel eller bukettapel. Den blommar vitt som äppelträd och får sedan bär som egentligen är pyttesmå äpplen. Du kan kapa ner den till strax över marknivå, men det borde varit gjort i mars. Nu när löven kommit är det lite sent att göra så stora ingrepp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.