Karrrolinag
24-05-2018, 14:50
Hej!
Vi har en vintergrön ligusterhäck planterad runt vårat hus.
För någon vecka sedan rensade vi ogräs i häcken och upptäckte då små men tjocka larver i jorden. Dock var det inget vi reflekterade över.
Men nu har bladen blivit sönderätna samt blivit lite bruna plus att det är massa småflugor i och runt häcken. Jag antar att larverna och dessa flugor hör ihop.
Men nu till min fråga, kan man bekämpa detta på något sätt?
Bör tillägga att det är ca 100 m häck så det känns inte som om att gräva upp häcken inte är ett alternativ.
Så snälla, hjälp er med de bästa tips!
Tack!
Gunilla T
24-05-2018, 15:13
Inte behöver du gräva upp häcken för att den blivit angripen av någon insekt, de brukar klara sig. De flesta växter har någon insekt som fiende, det är alldeles naturligt. Växterna är inte förvarslösa men välmående växter klarar sig bättre, precis som vi människor.
Är det ligustersvärmare kanske?
http://www.alltomtradgard.se/faktabank/lig...phinx-ligustri/
Karrrolinag
24-05-2018, 16:02
Tack för svar!
Nej det ser inte ut som de på bilden. Larverna är mer grå/bruna i färgen.
Så du tycker jag bara ska låta tiden ha sin gång och hoppas flugorna försvinner?
Häcken ser så tråkig ut när den annars brukar vara tät och grön.
Finns det något medel att spruta på som inte är farligt för miljön och alla andra djur?
Gunilla T
25-05-2018, 06:11
Nej, det finns inget medel som är selektivt och bara drabbar det oönskade. Flugorna eller om det är fjärilar kommer nog att försvinna men jag tror att det är larverna som äter på bladen, alltså är det där man måste börja. Klämma, plocka spruta med vatten på våren så fort de visar sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.