fiffigafrun
Har redan börjat planera inredningen i det växthus (i trä från Florum) som jag inte ens beställt ännu men undrar ändå vad som är bäst/sämst med att odla i bäddar alt stora hinkar i växthuset.

Hade tänkt ha marksten på golvet och två upphöjda bäddar efter långsidorna o en bänk över mitten längst in (mkt inspirerad av Sanna i Sthlm). Alternativt marksten över hela golvet o odla i stora hinkar m vattenreserv i botten istället.

Hur ofta måste man byta jorden i bäddarna/lådorna? Och hur tätt kan man plantera t ex tomater o gurka i bäddar som är ca 60 cm breda o 220 cm långa.

Är det inte svårare m autom bevattning om man odlar i hinkar t ex? Men förstås lättare att byta ut jorden då...

Vad rek ni för automatisk bevattning? Är det smart att lägga värmeslingor under jordbäddarna eller måste man markisolera ner till 1 m då (bor i zon 6).

Hur mkt bör man gräva ut som grund och markisolera under växthuset? Vad är lämpligast som sockel, träreglar eller markstens block i betong eller lecablock? Vad annars bör man tänka på? Har tänkt dra el dit förstås för värmefläkt o även gärna vatten om inte det är för omständligt. Måste man isolera vattenledningen på nåt sätt för att den inte ska frysa?

Växthuset kommer att placeras ca 8-9 meter från garaget därifån el o vatten kan dras.

Ja, det var väl 99 av de 100 frågor jag har just nu, hoppas jag får svar på några i alla fall... tongue.gif rolleyes.gif

/Karin
Virgo
Det får bli mitt standardsvar.
Krukor, krukor, krukor, hinkar,hinkar,hinkar.
Mer plats för tomat,gurka om du ställer krukorna i sicksack.

Dessa kan flyttas om det behövs, automatisk bevattning går lika bra till hink, krukodling.

Att isolera vattenledningen är nog bra om man inte vill ha den sönderfryst.
Alternativt så kopplar man bort vattenledningen från huset när frysrisk föreligger.

Isolering under huset är nog bäst att nån lokal byggnisse ger dig råd hur den ska vara i ditt "köldhål" zon VI
Ingrid på Västkusten
CITAT (fiffigafrun @ 26-04-2004, 23:19)
Hur ofta måste man byta jorden i bäddarna/lådorna? Och hur tätt kan man plantera t ex tomater o gurka i bäddar som är ca 60 cm breda o 220 cm långa.

Är det inte svårare m autom bevattning om man odlar i hinkar t ex? Men förstås lättare att byta ut jorden då...

Vad rek ni för automatisk bevattning? Är det smart att lägga värmeslingor under jordbäddarna eller måste man markisolera ner till 1 m då (bor i zon 6).

Hej,

Jord byter var tredje år om Du intre odlar i sandbäddar då är det vartj tjugonde år ca.
Kolla in Nils Åkersteds finfina rkeommendationer för odling i sandbädd. Väl värt å skaffa. Speciellty omd et är tomat å gurka Du skall odla....det är smaksens med sand å gräsklipp. ca 50 cm mellan plantorna 'typ'.

Automatbevattning i hink går lika bra det - kika på Willabs Hydramat.
Automatbevattning vill Du bara ha biggrin.gif
Markbädd kan man ha även om man odlar i krukor då sänker man ner krukorna till hälften i jordne så har man alla översvämmningsproblem och värmetrassel lösta.
Värmeslingor - beror på hur tidigt Du vill odla ju. Och vad Du har för temp i retsen av växthuset under tidigqa vårar å sena höstar. Är dte + 10 i luften i växthuset så växer de inte så enormt - knappt alls så tänk på det. Å andra sidan sandbädd med värmekabel är en gudabenådad kombination säger jag bara ( hade jag gjort ) m- men värmeslingor kan man ju lägga å låta bli å använda dem när det är för kallt.
Alternativt är ju att höja UPP odlingsbänkarna ifårn jordne på ben å isolera under samt köra sandbädd och bevattning samt gräsklipp. DET funderar jag på i mitt drömtankeväxthus. Det väger 'pelle' - men då slipep rman markkontakten.
Lyckos - Du kan ju verkerkliga allt det där ;-)

Hälsar Ingrid
fiffigafrun
Ok, det låter ju som ett rätt bra alternativ att ändå köra med någon form av upphöjda bäddar (som jag hade tänkt göra) ungefär så här som Sanna i Sthlm har gjort.

http://medlem.spray.se/kvistar/images2/vxthus04_19.jpg

Men sand o gräsklipp, räcker det alltså ingen jord alls eller kodynga fr påse ens? Låter ju fantastiskt om det funkar. Vart hittar jag mer om denna metod? Haru nån länk kanske?

Kanske smart att dra värmekablar i alla fall under bäddarna då så de värms upp fortare. Hade ju tänkt ställa Willabs undebevattningsbrickor på dessa upphöjda bäddar i början av säsongen när jag håller på m förkultiveringen och sedan ta bort dessa o plantera i bäddarna (ev då i hinkar i bäddarna då som du föreslår). Men då kanske vitsen m värmekablarna inte är så stor...

Hur tidigt jag kommer att börja säsongen beror väl snarast på hur tidigt jag orkar pulsa ut i snön till växthuset. Men mars tänkte jag väl m bubbelplast o dela av och köra m fläkt. Nu håller jag ju bara på inne o det börjar bli trångt...

/Karin
Ingrid på Västkusten
http://hem.passagen.se/sundtrad/grasklip.htm

http://www.odla.nu/artiklar/odla_i_sand.shtml

Sedan hoppas jag verkleigen Florum nappar på iden vi föreslog dem på Älvsjömässan - varför itne göra sitt vackra växthus i dubbelglas för Norrland - de är ju så bra å så logiskt. Bara fräsa ett spår till ju....

Hälsar Ingrid
fiffigafrun
Tack för länktipsen! Det här med att odla i sand o m gräsklipp har jag hört talas om o det måste ju vara jättebra speciellt här uppe i norr då jorden blir varmare fortare då. Och billigare också än att köpa massa jord o gödsel hela tiden.

Med dubbelglas menar du då isolerglas? Med sådant i ett växthus borde man kanske kunna övervintra mer på gränsen växter ju om man kompl m värmefläkt också... Blir väl ganska mkt dyrare m sådant glas antar jag. Har faktiskt varit inne på den linjen själv tidigare, Willab har ju ett som heter Tropic men det kanske funkar bäst i sydligare zoner där vintern inte är lika kall.

/Karin
Ingrid på Västkusten
CITAT (fiffigafrun @ 27-04-2004, 16:11)
Tack för länktipsen! Det här med att odla i sand o m gräsklipp har jag hört talas om o det måste ju vara jättebra speciellt här uppe i norr då jorden blir varmare fortare då. Och billigare också än att köpa massa jord o gödsel hela tiden.

Med dubbelglas menar du då isolerglas? Med sådant i ett växthus borde man kanske kunna övervintra mer på gränsen växter ju om man kompl m värmefläkt också...

Todeloo,

Sand är tungt - det är det enda besvärliga med det men det är en engångstyngd biggrin.gif
Första året brukar man få vattna mer i en sandbädd än andra bäddar men om Du ändå kör krukor ändå så uppstår inte problematiken. Superbt dränage och bra värme biggrin.gif har ju sanden!

Isolerglas - ja dessa beteckningar! Två skikt med glas alltså biggrin.gif dyrare? Javisst blir växthuset dyrare men ag skulle tro att det 'egentligen' enbart vore glaskostnad för att fräsa ett spår elelr två spår vore en baggis i dessa automatiserade tider. Och det vore ju absolut optimum i norr - helt klart. Man slapp kanske t o m bengla alltför mkt med bubbelplast i så fall eller snarare kombinationen dubbelglas och bubbelplast vore totalhäftigt biggrin.gif dels vid övervintring dels vid starten av säsongne - Ni får ju så mkt tidigare ljust än oss på våren att det är odlingsstart i Mars som hägrar för mig i så fall.

Ja mkt att tänka på! Oavsett vad - ta en funderare på sandbädd om Du skall anlägga bädd och bädd är faktiskt helt OK även om Du skall odla ikruka - Du har krukans alla fördelar och bäddens alla fördelar samt att rötterna ju smiter ur krukan så har Du itne samma uttorkningsproblem heller vid krukodling.

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon