EmmaGold
Hejsan!

Jag har sått en hel del i år bland annat Verbenor. Jag är nu nyfiken på om någon här inne har haft någon lika dan? Blir dem så otroligt vackra som dem ser ut att vara på bild? Dem verkar ju minst sagt blomma rikligt...
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag har haft Verbena imagination i många år, dels i balkonglådor dels i krukor ihop med andra blommor. Ihop med skönbinka och grusnejlika t.ex.

För några år sedan hade jag några verbenor över samt kryddtagetes och planterade ihop dessa och det blev mycket lyckat.

Klipp bara bort det utblommade så blommar dom hela sommaren. Men spar så mycket att du kan ta frö av verbenan igen.

Elisabeth
EmmaGold
Hej! Tack för ditt svar. Låter som en trevlig växt! Alltid kul när man kan ta fröer på dem sedan också. biggrin.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Du måste bara vara uppmärksam så att inte fröerna trillar ur innan du skördar. Jag klipper alltid av några vissna blommor och lägga på tork. visserligen lite pyssel sedan med rensning men det är det värd.
Jag hade några år även en liten ljusare verbena som t.o.m. doftade.

F.ö. stämmer färgen på fröpåsen inte, blomman är lila, nästan mörklila

Elisabeth
EmmaGold
Ja men det extra pysslet kan det ju så klart vara värt! Dem slantarna man sparar in på det kan man ju köpa någon ny spännande fröpåse för smile.gif

KOmmer du ihåg vad den doftande sorten hette? Jag tycker det är så viktigt att få in dofterna också i sin trädgård (i mitt fall på altanen) Har i år varit lite slö och fixat det genom ett par olika sorters luktärter rolleyes.gif
Originell som jag är tongue.gif

På min fröpåse finns det ingen bild eftersom jag beställer ifrån Impecta Handels, men bilden i katalogen visar väldigt mörkviolett blommor så det stämmer nog på ett ungefär iallafall.
Det finns så många riktigt mörka blommor nu som jag tycker är jätte fint. Ska ha många svarta blommor varvat med riktigt färgsprakande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon