Full version: Lecakulor
Unn
Hmmm....blev lite eftertänksam apropos en tråd om lecakulor i komposten nedan....Hur är det egentligen med framställning och tillverkning av dessa ur miljösynpunkt sett, någon som vet? Kan tänka mig att det går åt en del fossila bränslen och så vid tillverkningen kanske? Tillverkas de från grunden enkom för husbygges- och odlingsändamål? . Misstänker att så är fallet...och, om man då är miljövän (*miljömupp* om man så vill smile.gif ), borde man då tänka t.ex. "singel", "sand", "grus" som ett lika gott (-eller bättre ur miljösynpunkt) odlingsalternativ till de lecakuleråd man vanligtvis får i krukblomsammanhang? Någon forumist med bättre koll än jag kanske vet?
/
en betänksam Unn
Virgo
Det går lika bra med "selleri", dvs vanlig småsten, singel, grovt grus.
Leca är ju egentligen husbyggesgrej, Lecablock i källarväggar. Isolerande och goa. Sen fick dom en massa andra användningsändamål.
Lecakulor väger ju "inget" heller, därför lätthanterliga.
Miljövänligt är det nog inte.
Leran ska grävas upp (stora hål o gropar i marken)
Sen ska det brännas, Energiförbrukning CO2 utsläpp.
Undrar om inte Lecatillverkningen är på väg att läggas ner. Har nån svag minnesbild av detta.
Unn
Tackar Virgo för svaret:-) Så du säger att det är lika bra? Kunde annars tänka mig att just lecakulor gav lite mer luft/syre till jorden än småsten eller grus etc, just på grund av dess "fluffighet"Fast jag kanske bara följer denkunskap jag läst mig till/eller bara tror.. unsure.gif (...typ : "jag har hört"-åsikter wink.gif ) .
Unn
Virgo
nej knappast. De innehåller luftblåsor, men den luften släpps inte ut.
Lägg en lecakula i vatten, så ser du att den flyter.

Och om man tänker till lite, så var finns det Lecakulor i naturen?
Ingrid på Västkusten
Luft tilt en jordblandning har mer att göra med hur partikelfördelningen är i just jordblandningen - det är därför 'grus och sand' är lika bra.

Om man tittar på det tyska Seramis-systemet som ofta höjs till skyarna så är jag ganska så säker på att det är glorifierad leca. - plus hydroponicssystem ovanpå det.

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon