Ingela Sjöström
26-04-2004, 23:36
söker råd för att göra passande trädgårdsgångar runt vårt 1800-tals hus.
Vill gärna ha Västerdals-shiffer - men var hittar man det? Vad kan vi annars hitta på som passar in?
Hej å välkommen

Nyfikna jag måste ju inflika! I vilken del av landet finns ert hus och vilken typ av hus är det? Jag menar torp, gård, villa, land eller stad, o.s.v...
Unn, husfreak
Ingela Sjöström
27-04-2004, 11:15
Vi bor på landet, i ett mindre trähus i södra Dalarna. Har du förslag på trädgårdsgångar åt oss?
Ingrid på Västkusten
28-04-2004, 06:37
Kolla med byggmarknader och mitt absolut hetaste tipås är ju www.gulasidorna.se för det mesta man letar efter i Sverige samt www.google.se
Finns ju ganska så billig norsk skiffer om det är oregelbundna bitar Du letar efter......
Hälsar Ingrid
Jag sökte också Västerdalsskiffer som vi funderade på att lägga inomhus i ett badrum. Sedan blev det norskt skiffer där, men det är en annan historia. Minns det som att det var ett stenställe i Sälentrakten som hade dem. I Täby hade de också, förort norr om Stockholm. Stendyrt kan man säga.
Lika viktigt som material är hur man lägger gångarna tycker jag. Dels hur man drar dem - i raka linjer eller S-formade eller C-formade. Om det finns en stig där förut brukar den visa den naturligaste vägen att gå, och den är sällan rak.
Dels hur man lägger stenarna - med eller utan mellanrum. En stenstig med gräs eller annan växtlighet emellan ger ett helt annat intryck än en som man lagt rundgrus emellan eller lagt helt tätt med sand.
Killensomvillhagrönafingrar
04-05-2004, 06:45
Jag lade en skifferstig för några veckor sedan och lade denna i en rak linje med mellanrum mellan stenarna.
I mellanrummet skall gräset få växa. det blev verkligen fint och var inte mycket jobb.
Då jag bor i Gbg så räcker det att gräva 30 cm ner och lägga sand som man vattnar och stampar ner. Eventuellt får man ta upp dem och fylla på mer sand om ett par år om man har otur.
Dock så gjorde jag en liten sak extra för att få stigen fin till våren. I åkern runt vår tomt har det kommit upp massa vårlök.
Dessa lökar grävde jag upp och satte runt stigen. Så på våren innan gräset behöver klippas kommer stigen blomma gul och fin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.