Kompostkvarn
02-06-2018, 14:25
Hej! Jag har gröna småkryp i rabatten som verkar ha bott kring döda/ruttna rötter av någon typ av buske (jag är nyinflyttad och vet inte vad tidigare hyresgäst planterat i rabatten). De är några millimeter långa gröna/turkosa och verkar lägga gula, runda ägg (se bilder) med små larver i. Jag vet inte om de dödat buskens rötter eller bara äter/bor bland det som redan är dött. Vet någon vad detta är för kryp, och är de bra/dåliga? Om de är dåliga, hur blir jag av med dem? Rabatten har ganska sandig jord, ligger i ett soligt läge och har inte blivit rensad/skött av den som bodde här sist (det var förrförra hyresgästen som pysslade i ordning rabatten). Rötterna på växten låg iofs ytligt, har rensat bort den oavsett för att jag hellre planterar annat.
Gossen Ruda
03-06-2018, 07:31
Ser ut som en vivel, alltså en skalbagge. De är alla växtätare och kan ibland vara skadegörare men jag vet inte vad just den här gör.
Kompostkvarn
03-06-2018, 18:53
Det verkar kunna vara en grön lövvivel, som kan äta av bladen och har larver som äter på rötterna. Hur blir man av med dessa utan att skada nyttiga djur och växter? Nematoder mot öronvivlar?