Full version: Solros
kopernikus
Hej

Har sått solroser inne, för att förhoppningsvis få en tidigt blommning. De har växt utav bara farten och är ca 8cm höga. Sådda i briketter. Vad göra nu?? smile.gif
Ska jag sätta dom i såjord så länge, tills jag kan plantera ut dom?

Hur länge kan man ha sådden kvar i bara briketterna innan de behöver mera jord??

Tacksam för alla svar!!
blink.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jag skulle nog ha planterat ned dom i plantjord nu. Jag brukar ta försiktigt bort nätet runt brikettern, sen använder jag mig av urtvättade mjölkpaket till höga växter som tex. solrosor. Klipp upp små hål i varje hörna av paketet så ev. överflöd av vatten kan rinna ut. Jag planterar solrosen så djupt att endast bladen sticker upp, ställ svalt och ljust. Lycka till! /Helen
kopernikus
Okej,Tack!!..
plantjord säger du? Vad menar du då?
När ungefär kan man plantera ut dom i rabatt??
Helen i Piteå Zon 5
Det finns olika sorters jordar att köpa, Plantjord står det på den du ska använda, den innehåller mer näring än såjorden. Du kan plantera ut solroserna då det inte finns risk för några frostnätter mer. / Helen
*Felix matte*
Så här ser mina frösådda solrosor ut idag.

En massa frön i kruka med vanlig blomjord...20 april... Igår delades de upp i tre krukor och fick stödpinne.
Nybörjarexperiment laugh.gif biggrin.gif
uno
Det gäller att inte lura sig på namnet plantjord. En del företag kallar sin 5 säckar för 100:- för plantjord. Kruk- och balkonglådejord köper jag ibland.

Om det går åt mycket jord föreslår jag stora säckar med P-jord. En jord som jag har bra erfarenhet av.
Helen i Piteå Zon 5
Jo, det är sant det där med plantjord, jag köper en sort som heter Yrkesmästarens plantjord 60 liter/69:- / säck. Plantjord 5 för 100:- använder jag som jordförbättring i rabatter. / Helen
Exotic
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 27-04-2004, 08:43)
Jag skulle nog ha planterat ned dom i plantjord nu. Jag brukar ta försiktigt bort nätet runt brikettern, sen använder jag mig av urtvättade mjölkpaket till höga växter som tex. solrosor. Klipp upp små hål i varje hörna av paketet så ev. överflöd av vatten kan rinna ut. Jag planterar solrosen så djupt att endast bladen sticker upp, ställ svalt och ljust. Lycka till! /Helen

Helen menar du att du täcker med jord upp till bladen ???? wacko.gif blink.gif rolleyes.gif
MVH
Helen i Piteå Zon 5
Jo, jag planterar ned solroserna ordentligt, (allt som går upp till första bladparet) dom blir bara kraftigare. Det funkar nog även ifall du inte gör det. /Helen
Ullet
Vad kallar ni 5 för 100.- för då? *fattar nada* Är den för näringsfattig eller för lite mull eller vad är det för fel på den annat än att den är billlig? Sjä'lv har jag köpt krukväxtjord från Granngården till plantorna o maken felköpte ICAs ekologiska jord o den var verkligen usel, luktade kobajs o var fet o blev som en tjock bajskaka på ytan. *ryser*
Exotic
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 27-04-2004, 14:29)
Jo, jag planterar ned solroserna ordentligt, (allt som går upp till första bladparet) dom blir bara kraftigare. Det funkar nog även ifall du inte gör det. /Helen

Man tackar rolleyes.gif då skall jag tästa detta med mina solar smile.gif
MVH Exotic
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Ullet @ 27-04-2004, 21:39)
Vad kallar ni 5 för 100.- för då? *fattar nada* Är den för näringsfattig eller för lite mull eller vad är det för fel på den annat än att den är billlig? Sjä'lv har jag köpt krukväxtjord från Granngården till plantorna o maken felköpte ICAs ekologiska jord o den var verkligen usel, luktade kobajs o var fet o blev som en tjock bajskaka på ytan. *ryser*

Jag har testat olika sorters plantjordar till mina frösådder och jag tycker att det är stor skillnad. Jag tror att 5st/100:- är mer näringsfattig och plantorna torkar ut fortare + blir mindre och "taniga", till skillnad mot den jord som jag köper för 69:-/st, (yrkesodlaren) plantorna blir finare, men jag vet inte,!? det kan ju vara olika vilka sorters jordar vi har att välja på beroende var vi bor. / Helen
Ullet
Jorden jag köpte på Granngården var nog ganska bra för det växer så det knakar här, men jorden som kom från ICA (makens felaktiga inköp) är jättedålig. Luktar illa, blev som en torkad kobajskoka i ytan o det händer inte alls lika mkt där som i dom andra krukorna.
sad.gif ohmy.gif
Jag var bara så intresserad av att veta vad det är som är så dåligt med dom så man vet vad man ska kika efter. I år är jag mer intresserad av jorden än ngt år tidigare, och därför är det så bra att lära sig mer om det som verkligen är viktigt. smile.gif
vickeva

Kan man göra likadant med tex luktärtor?
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (vickeva @ 28-04-2004, 08:55)
Jo, jag planterar ned solroserna ordentligt, (allt som går upp till första bladparet) dom blir bara kraftigare.  Det funkar nog även ifall du inte gör det.  /Helen

Kan man göra likadant med tex luktärtor?

Jodå, det gör jag med dom oxå + att du kan toppa dom då plantan är ca. 10cm. Kanske någon annan har något bättre knep1 /Helen
vickeva
Hoppsan, jag skulle plantera om min solrosor, enligt ovan givna tips, och döm om min förvåning när jag upptäckte att jag råkat toppa en av dem wub.gif , när jag i min iver toppat luktärter som står precis bredvid... kommer den att blomma ändå???
Ullet
laugh.gif laugh.gif laugh.gif Du får förlåta mig Vickeva, men jag började gapskratta när jag läste att du toppat solrosen. Såg det framför mig hur du knipsade vilt där du kom åt o av misstag tog rosen. laugh.gif laugh.gif laugh.gif Jag har för mig att svärmor gjorde så ett år och hon fick en knubbig solros m flera förgreningar men inte så lång det året. smile.gif
andersen
En fråga varför sår ni solros inne? solrosen är ju väldig tålig det är ju bara att peta ner ett par frö där man vill ha den.

Jag brukar mata fåglarna på vintern och det slår nästan alldrig fel att det kommer ett par solroser där som fåglarna har missat.
lavendel
Hej Andersen!
Kan tänka mej att man sår solrosor inne för att man vill ha lite tidigare blomning..och kanske har man sått någon av dom nya sorterna..i alla läckra färger som finns nu!
Annars...dom som fåglarna har sprätt runt...så är väl det enda problemet att bli av med dom, inte att få dom att växa...jag rycker upp solrosgroddar i balkonglådorna varenda dag....men det kommer nya hela tiden! wink.gif
Lavendel
vickeva
Jag förlåter dig Ullet, skrattade ganska gott själv... rolleyes.gif jag har ju fler, men vi får väl se vad det blir av den...

Jag sår solrosor inomhus, Andersson, för jag tänker att jag ska få en riktigt stor... sedan har jag så mycket ogräs i rabatterna att jag inte är säker på att fröna kan ta sig... wub.gif wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon