Full version: Vill bara.....
Marja
Har äntligen kommit ur garderoben och klivit in här på forumet biggrin.gif
Jag bor sedan 2 år i ett hus på landet i zon 3-4
Har en "hopplös" trädgård som jag hoppas kunna göra något av.
Det växte "bara" en stor äng med lupiner här då vi kom men nu har vi röjt en del, och tagit bort gamla fula förvuxna buskar, sly mm mm.
Så jag försöker få till lite ok gräsmatta först och främst innan jag utför några storverk. Har ju givetvis lite ideer och önskningar om hur det engång ska se ut, men dit känns det som evigheter. Kommer säkert behöva mycket råd av er här inne.
Förutom trädgård och hus har jag familj; sambo, en dotter på 1½, katten Viggo och en islandshäst.
Det var lite om mej om nån skulle vilja veta.... rolleyes.gif
lolo
Tack för det, Marja! Här på forumet kan man lära sig väldigt mycket, så det är bara att fråga på! Sen kanske du också har något att bidra med i kunskapsväg? rolleyes.gif Lycka till med den "hopplösa" trädgården! Lupiner kan vara knepiga att hålla undan när de väl fått fäste, kanske nån annan vet hur man verkligen håller dem borta? Rötterna blir ENORMT stora och kraftiga, det vet ju alla som försökt rycka bort en lupin.
mvh
Ann-Louise smile.gif
renate
Hej Marja!
Hjärtligt välkommen till detta forum,du har hamnat helt rätt här kan du får många nyttiga råd och tips till din trädgård. tongue.gif rolleyes.gif
Lycka till önskar Renate
amaira
Välkommen Marja, från en annan "nyis".
Kram/amaira
Blomstertanten
Välkommen ut ur garderoben Marja ! tongue.gif
Hannele
Hej Marja,
låter härligt... fast enligt mej finns inga "hopplösa" trädgårdar.
Själv har lite annan inställning till "sly", har du läst här?
Hoppas du får massa idéer här, det har jag fått.
Välommen.
Marja
CITAT (Hannele @ 27-04-2004, 09:04)
Själv har lite annan inställning till "sly",

Håller med dej angående detta, men nu var det "riktig" sly som rensades bort. Det enda lilla plommonträdet som min sambo ville sätta sågen i för att det saknade nästan bark, räddade jag. Där kom det även där i fjol 3 gula supersöta plommon. Det spelar ingen roll om det är lite frukt. Det är ju vackert när det blommar. Lika så de tre knotiga körsbärsträden har också de fått stå kvar, det blir inga bär men de är otroligt vackra när de blommar........sååå jag värnar också om det lilla som kan verka obetydligt.
De smala tätväxande björkarna som min svärfar tyckte vi skulle ta bort helt och hållet, gallrade vi ur och där hoppas jag få ett björkhag med blåsippor och vitsippor på våren. Och en liten söt träbänk mitt i där jag och min sambo kan sitta och filosofera wub.gif
Posse
CITAT (Marja @ 27-04-2004, 08:34)
Det var lite om mej om nån skulle vilja veta.... rolleyes.gif

Jag önskar att jag kunde få veta hur katten Viggo och islandshästen ser ut - hoppas du lägger upp ett fotoalbum här på Odla! rolleyes.gif smile.gif
Betty
Hej och välkommen Marja!
Hoppas du ska trivas med oss trädgårdsnördar, blomgalningar, plantdårar m. fl. växttokar! laugh.gif wub.gif
Pelargonian
Hej och välkommen!
Jag är också alldeles ny här.
Marja
CITAT (Posse @ 27-04-2004, 10:13)
Jag önskar att jag kunde få veta hur katten Viggo och islandshästen ser ut

Japp här kommer de. Är ju inte så duktig på detta men nu finns det bilder på en lortig katt och hästen samt vårat hus.
Håll till godo så länge rolleyes.gif
Almdalen
CITAT (Marja @ 27-04-2004, 11:56)
Japp här kommer de. Är ju inte så duktig på detta men nu finns det bilder på en lortig katt och hästen samt vårat hus.

Välkommen,
hoppas du hittar lite nyttigt på dessa sidor och kommer att trivas med oss. Fina bilder, trevligt hus och fina djur, Viggo ser ut att vara matglad men det kanske bara är en synvilla.

/Ingegerd
Posse
CITAT (Marja @ 27-04-2004, 11:56)
CITAT (Posse @ 27-04-2004, 10:13)

Jag önskar att jag kunde få veta hur katten Viggo och islandshästen ser ut

ohmy.gif Oj, det var snabbt expedierat! smile.gif

Gaefa ser mycket stilig ut - som en verklig filmhäst, och Viggo verkar trevlig. Har han streckkod i örat? unsure.gif
Ingis
Hej Marja, jag instämmer med föregående talare och önskar dig varmt välkommen hit.

Har en liknande tomt som du, vad jag förstår, på mitt landställe i zon 3. Två stora gräsmattor eller före detta åkrar ska jag väl säga. Som man behöver göra något radikalt med, men varken pengarna eller orken räcker till för allt man vill göra.
Men man får försöka ta en sak i taget. Ska jag säga som håller på överallt på en gång och inget blir riktigt klart. rolleyes.gif wub.gif
Marja
CITAT (Almdalen @ 27-04-2004, 17:57)
Viggo ser ut att vara matglad men det kanske bara är en synvilla.

Njaaaa, både och. Han är en hittekatt (kom till oss i höstas, efter att ha irrat runt i stan) så när han kom ut till oss på landet hade han ett så stort ätbehov att han var helt hopplös. Klev i våran mat och var som galen så fort man öppnade kylskåpet.
Nu har han blivit en lycklig katt och vet att han får sin mat utan att behöva äta allt han kommer över, så han har blivit lite tunnare i vår, men han har rejält tjock päls också.
Marja
CITAT (Posse @ 27-04-2004, 18:39)
ohmy.gif Oj, det var snabbt expedierat! smile.gif

Gaefa ser mycket stilig ut - som en verklig filmhäst, och Viggo verkar trevlig. Har han streckkod i örat? unsure.gif

Gaefa ÄR mycket stilig och har ett så nätt litet steg då hon töltar. Tyvärr har jag bara henne på foder ett år.....än så länge.....

Viggo har inte streckkod, men väl en tatuering me ID nr i örat.........
men det vore snajtsigt med streck kod.

Han är en underbar liten kille och har blivit en lugn och harmonisk katt sen han kom till oss. Han var ca ½ år då han kom till oss som hittekatt.
Han är super social och följer oss i hälarna då vi är ute och går.
Ikväll har han varit ute med mej i trädgården och grävt tongue.gif
kerstin z5-6
Välkommen säjer jag med <:)
Marja
CITAT (Ingis @ 27-04-2004, 20:53)
Hej Marja, jag instämmer med föregående talare och önskar dig varmt välkommen hit.

Har en liknande tomt som du, vad jag förstår, på mitt landställe i zon 3. Två stora gräsmattor eller före detta åkrar ska jag väl säga. Som man behöver göra något radikalt med, men varken pengarna eller orken räcker till för allt man vill göra.
Men man får försöka ta en sak i taget. Ska jag säga som håller på överallt på en gång och inget blir riktigt klart. rolleyes.gif wub.gif

Ojojoj laugh.gif
Jag känner verkligen igen mej. Tycker jag är och hackar och gräver och donar lite över allt.
Ikväll har jag börjat med ett stenparti, så jag åkte till en grustag och hittade jätte fina stora runda stenar, med spännandemönster i stenarna.
Nu sitter jag och funderar på växtvalet...
Men det är skönt att veta att man inte är ensam tongue.gif
Ingis
Vet du vad vi gjorde.
Tog gamla uttjänta plankor och gjorde fyrkanter i olika höjder och storlekar. Sedan letade jag sten. Jag höll på en hel sommar, till och från, och släpade sten som jag placerade strategiskt runt träformationerna. Det ska ju då helst vara lite kantiga stenar som man kan bygga med.
Om det är plan mark där man gör partiet så får man det kuperat på en gång.
Eller också kan man ju måla planken i någon dov färg så att de inte framträder så väl.
Marja
CITAT (Ingis @ 27-04-2004, 22:15)
Vet du vad vi gjorde.
Tog gamla uttjänta plankor och gjorde fyrkanter i olika höjder och storlekar. Sedan letade jag sten. Jag höll på en hel sommar, till och från, och släpade sten som jag placerade strategiskt runt träformationerna. Det ska ju då helst vara lite kantiga stenar som man kan bygga med.
Om det är plan mark där man gör partiet så får man det kuperat på en gång.
Eller också kan man ju måla planken i någon dov färg så att de inte framträder så väl.

La ut en ny bild i albumet under "på gång" där jag markerade var stenpartiet kommer att ligga, det sluttar naturligt där och i nederkant kommer jag att bygga upp en liten mur.
Vill ha mkt sten i partiet, inte bara nån här och där, det tycker jag ser konstigt ut. I nedrekant till vänster finns en gammal trappa av natursten som jag vill ha in naturligt.
Tomten närmast huset är uppbyggd på terasser med stenkanter, så jag sk börja gräva fram dessa också.
Jag är ju nybörjare på detta men jag hoppas det blir bra om en så där 10-20 år................ tongue.gif
Ingis
Det ser jättefint ut Marja.
Härligt hus. Du har ju en naturlig sluttning för stenpartiet. Ligger det i söderläge?
Vad spännande det måste vara att gräva fram sånt som har varit tidigare och restaurera och naturligtvis ändra efter sitt eget tycke.
Lycka till med dina föresatser.
Ing-Marie
Marja
CITAT (Ingis @ 28-04-2004, 11:33)
Det ser jättefint ut Marja.
Härligt hus.  Du har ju en naturlig sluttning för stenpartiet. Ligger det i söderläge?
Vad spännande det måste vara att gräva fram sånt som har varit tidigare och restaurera och naturligtvis ändra efter sitt eget tycke.
Lycka till med dina föresatser.
Ing-Marie

Hmmmmm läget ja...öster skulle jag säga men vi bor ju så öppet att det ligger i sol stor del av dagen
Själva skuggsidan av huset blir vid den lilla ingången man ser på hö sidan+i hörnet till vänster. Så huset ligger bra vi har tidig morgonsol till sen kvällssol på något ställe.
Nu sitter jag och funderar på vad jag ska ha för växter.
Funderar på botaniska tulpaner, blåsippor, snödroppar och pärlhyacinter som en vårstart men sen vet jag inte riktigt.
Det är så mycket jag vill ha. Men är rädd för att det blir för rörigt.
Vårväxterna blommar ju över så det är ju inga problem.....
Har du eller ni andra några ideer??
Marja
Ingis
Jag är ganska dålig på vårblommare, för jag blir så trött på bladen som ska vissna ner innan man får ta bort dem.

Men botaniska tulpaner tycker jag är en jättebra ide. Jag har blekt gula "Turkestanica" och en sort som är en stark ceriserosa färg "Persian pearl". Dessa blommar just nu.
Pärlhyacinter är ju också ett säkert kort.
Jag skulle göra iordning partiet först med stenarna på plats och låta valet av växter styras lite av formen på partiet. Låga växter respektive lite högre och någon lite kraftigare. Låter det flummigt?
Det är mycket lättare att säga när man ser det framför sig.
Du har ju en oändligt massa växter som passar i detta läge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon