Full version: Sått kaprifol..
kopernikus
hej... jag igen..
Jag sår och sår men när det kommer upp vet jag inte vad jag ska göra.

Nu har jag sått kaprifol och det har börjat komma upp. Vad ska jag göra då? Har även sått buskkrasse och tomat 'tiny tim'. Kan man omskola dom flera tillsammans i samma kruka? Eller måste man sätta dom en och en i krukorna (Jag är totalt ny på detta med att så!!)
Ska man omskola i såjord eller i vanlig blomjord??

Många dumma frågor på en & samma gång... unsure.gif
Helen i Piteå Zon 5
Det finns inga dumma frågor och frågar man inte så lär man ju sig inget heller. Tomaterna planterar du om en och en i jord som heter plantjord (finns flera olika fabrikat, tex. Hasselfors, Weibulls m.m) du får byta ut eftersom tomaterna växer för att till slut hamna i en 10liters hink. Det gäller samma för både kaprifolen och buskkrassen, plantera i plantjord, en och en, ställ ljust och svalt. / Helen
kopernikus
okej.. det blir månge flera krukor då alltså..

en liten bonusfråga här då bara så ska jag vara tyst sen... (kanske...)

Hur hög ska plantorna ha blivit ungefärligen innan jag planterar om dom!?
Helen i Piteå Zon 5
Tomaterna kan du ta ut då det inte är risk för frost längre utan varmare nätter, tomater tål inte någon kyla. Kaprifolen vet jag inte riktigt hur man gör! kanske du ska ha den i kruka och kallbänk den första vintern, vänta ett tag till kanske någon vet hur man gör och ger ett bättre svar. / Helen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon