|
Annelie
27-04-2004, 08:29
Vad odlade man? Jag har läst till mig att det var mycket örter och kryddor, men jag har svårt för att hitta exempel på andra växter. Vilken typ av mer renartade blommor fanns? Anledningen till min undran är att jag fått en idé om att "inreda" min lilla dammhörna i Antikens tecken.. och behöver tips om växter som jag kan plantera. Platsen ligger i halvskugga med sol från ca 14.. Det finns inte plats till så stora växter där så gärna något som jag kan plantera i tidsenliga urnor och liknande. Murgröna är redan planterad
Hannele
27-04-2004, 08:44
CITAT (Annelie @ 27-04-2004, 09:29) "inreda" min lilla dammhörna i Antikens tecken.. Häftigt! Jag har Shakespeare-hörna med romantiska 1600-tals växter, tänte jag mej, där finns nu Shakespeare-rosor. Shakespear-tulpaner, havtornen Romeo & Julia... Men verkar svårare att komma på antikens växter... har du kollat bilbeln?
Lötchey
27-04-2004, 09:32
Olivträd känns väl lite antikikt..hmm kan man säga så?!?!?!?
Det var en utmaning, men jag tänker också mycket på örter och läkeväxter eftersom det var viktigt både under antiken och medeltiden. Man odlade för att dölja lukter och smaker och till läkemedel. Nu har jag inte tagit hänsyn till var de ska växa utan mer att de funkar i Sverige. Doftviol Vallmo, såpnejlika (tar lätt överhanden i rabatten) Bondpion fanns redan på 1300-talet, akelejor, lavendel, lövkoja (1400-talet) 1500-talet: stormhatt, vintergäck,påskliljor, tagetes 1600-talet: kjejsarkronor, snödroppar, solrosor, brinnande kärlek, purpurklätt.
Men just vad de antika trädgårdarna innehöll har jag inget bra svar på, det ska ju funka i vårt klimat också. Lycka till, jag hoppas höra mer om ditt projekt
Du kanske kan höra med universitetet, någon lärare på kursen "Antikens kultur och samhällsliv". Såg att du bor i zon 1, så du kan ju höra med Lund.
Louise i Göteborg
27-04-2004, 09:52
Är de inte agapantus dom heter?
De där stora mjuka bladen som finns på antika pelarkapitäl. Grårgöna lätt luddiga blad och blå blommor. Må väl var antika så de räcker.
Susanna
27-04-2004, 14:03
Hej!
Jag är student på Antikens kultur och samhällsliv, har precis fixat min fil.kand inom ämnet!! Men tyvärr läser man inte så mycket om växter. Antiken är ju den tidsperiod som omfattar Grekland och Romarriket, dvs cirka 3000 fKr till och Romarikets fall under mitten av 400-talet eKr. Mesopotamien och Egypten brukar inte räknas till Antiken.
De växter som jag kan komma på idag (när jag dessvärre inte har tillgång till någon kurslitteratur) är oliv, vin, fikon, nötter och olika kryddor. Att tänka antiken är i princip att tänka Medelhavsområdet. Vilka typer av blommor man hade vet jag inte.
I Grekland har man, runt olika tempel bland annat, hittat rester av trädgårdsodlingar. I Italiliska området uppstod Atriumhusen som hade trädgårdar. I Pompeji har man gjort fynd av vinstockar som "konserverats" genom vulkanutbrottet. Idag odlar man samma druva på nytt i Pompeji, på försök. Vinet kommer att säljas för dyra pengar!
Intimt förknippat med antiken är ju också olika marmorskulpturer. Dessa är idag vita men var faktiskt målade i starka färger under antiken. Terrakotta och brons var också vanliga material.
Om du går in på www.antiken.su.se så hittar du länkar till olika sidor som handlar om antiken. Där kan du kanske hitta mer information!
Hälsningar Susanna
Såg precis att det kommit ett inlägg från Louise. Bladen heter akantus! Och det är riktigt, det kan verkligen räknas om antika! Bra idé!
vickeva
27-04-2004, 14:06
Hade de inte lagerkransar runt huvudet?
Sitter här med trädgårdsväxternas historia och slog just upp "med rötter i antiken". Låter passande, inte sant?  Såsom många härinne redan har nämt, var det olika slags nyttoväxter som i första hand gällde. Grönsaker och fruktträd som äpple, päron, körsbär, fikon och olika citrusfrukter. Riktigt populärt var att spaljera citronträd och så hade man vinklädda pergolor. Om vi istället går ner på en lägre nivå, så är det murgröna, krokus, narcisser, brännässlor,  liljor, iris, järnört, vallmo, rosor, violer och lövkojor . Lager, myrten, rosmarin och buxbom var också vanligt. Hoppas det var till någon hjälp!
Hej! Sitter precis som några föregående inläggare här och funderar intensivt ....Det första jag tänkte på var boken "Europeiska trädgårdar"eller "Europas trädgårdar" (vad hette den -kanske nåt sånt), Av författaren Anna-Maria Blennow...ingick som kurslitteratur på en kurs i trädgårdshistoria på LTH en gång för länge sedan...ligger fortfarande i mina flyttlådor i uthuset , Rent ur minnet kan jag liksom övriga nämnt säga de känsliga medelhavsväxterna, citrus, lager, vin, buxbom, agantus...) Sådant jag också snappat upp här och där är ju ROS0R (det jag räknar till min absoluta favorit;) Ön Rhodos ska ju t.ex. ha fått sitt namn av rosor....Och otaliga kamel/båtförsändelser av rosenvatten/rosenblad ska ha utgått från nordafrika till romarriket, detta för att romarna i sin tur ska ha imponeras av marmorreliefer i grekland, där rosenkulten var stor i förbindelse till dionysos och afrodite (dryckesguden och kärleksgudinnan) Vad för slags rosor, undrar jag fortfarande....(?) De med mest belagda rötter är ju stenrosen och mumierosen.....har inte latinska namnet just nu - men kan kolla om du verkligen vill. Mumierosen har hittats i massor i gravar i egypten...Damacenerrosor anses väl vara "antikgamla" , enda fyllda rosorna på den tiden....Självaste Herodotos ska ju ha nämnt dem. Annars kan man ju göra en "modern" antiken-variant....leta namn med anknytning, som ex. madonnalilja, rosen "Leda" , "Poetnarciss" eller alla de blommor som återfinns i symboliskt, religöst motiv i 1200-1600-talsmåleriet.... Unn
Gallica rosor fanns på 1000- talet f Kr. rosen Officinalis apotekarrosen är mycket gammal eller Complicata, Rosa Mundi, Tuscany mm Albarosor jungfruros fanns från 700 talet f Kr. man kan ha rosorna Gudhem, Alba Maxima, vit bondros, Maidens Blusch. Grekerna begravde sina döda med rosor, Mumierosen Rosa x richardii fann man en rosenkrans av i en grav. En buskros 1,5 m ljust/rosa finns att köpa, liksom de andra.
CITAT (Kajsa @ 27-04-2004, 19:44) Gallica rosor fanns på 1000- talet f Kr. rosen Officinalis apotekarrosen är mycket gammal eller Complicata, Rosa Mundi, Tuscany mm Albarosor jungfruros fanns från 700 talet f Kr. man kan ha rosorna Gudhem, Alba Maxima, vit bondros, Maidens Blusch. Så intressant Kajsa!  Kände också att jag hade läst det någonstans men hittade inte källorna så här direkt i minnet...Har du något litteraturtips, månne? Unn, bland gamla rosor
Susanna
27-04-2004, 20:18
Humle hade man också kom jag på! Man drack ju öl redan då!
Susanna
kerstin z5-6
27-04-2004, 21:04
Rosornas historik hittar du bla i >Rosor för nordiska .. av LÅG Lars Åke Gustavsson del 1
Annelie
28-04-2004, 08:51
Tack för alla tips! Nu har jag lite att bita i  Återkommer kanske med lite bilder när jag fått till min lilla hörna!
Annelie
28-04-2004, 17:46
Alla dessa rosförslag - är det någon som vill klättra? Eller ja klättra och klättra - trivas i en spaljé? Gärna vit, och om den doftar så blir jag glad! Annars har jag inga krav..
Jomen! Nästan alla rosor går väl att spaljera! Enklast är förstås de med lite spensligare grenar. Vissa busksorter börjar t.o.m att uppföra sig som klätterrosor om de får stöd(och tvärt om med för den delen) Beror lite på vilken höjd du tänkt dig ? Unn
Annelie
28-04-2004, 19:07
CITAT (Unn @ 28-04-2004, 19:25) Beror lite på vilken höjd du tänkt dig ? Spaljén som kommer att fungera som stöd för de andra klätterväxterna kommer att bli ca 2 meter hög.. De blir liksom i 6 olika partier så jag tänkte att det skulle bli snyggt att varva murgrönan med någon ros.. kanske Så det får gärna vara en som blir lite buskig annars ser det nog alldeles ojämnt ut sidan om växtvilliga murgrönor?
andreas i uppsala
28-04-2004, 19:18
kör också antikt(medelhavet) Finns inget bättre än romarriket. HAr kommit väldigt långt nu. Några tråkiga svenska har jag inte ens. Framsidan kallar jag till och med medelhavssidan, med fina skifferplattor som liknar via appia ganska bra. Gör allt för att likna medelhavet och antiken, som jag sa så finns det inget bättre. Har besökt 99% av alla lämnigar i sydfrankrike, och har tagit med mig en hel del gamla krukskärvor, stenar, krukskärvor med bokstäver.Varje gång jag besöker någon gammal lämning börjar jag gräva i marken  och det har gett resultat, fina resultat, mycket fina resultat  Vill ni se bilder?
Vad vackert det låter med vita rosor och murgröna! Det enda man kanske kan invända mot är väl att murgrönan är en skuggväxt och rosor solälskande? Många av de gamla rossorter som nämnts i tråden klarar ju visserligen lätt skugga, men blir kanske inte riktigt lika blomvilliga. Sen måste jag ju nämna en nackdel med mina älsklingar, de riktigt gamla rossorterna, nu när vi varit så lyriska ett tag:-) , att de har ju bara ett (andlöst vackert) flor på en sommar, därefter står de mest där och ser sådär ut.... Men trots det är det värt det tycker ju jag.. Vita rosor kända under antiken ber jag att få återkomma med, eller hoppas att någon annan med minnet intakt bidrar med! Kajsa nämner ju ex. maxima (trodde inte att den var SÅ gammal  ) och den blir ju rätt lätt två meter. Unn
CITAT (andreas i uppsala @ 28-04-2004, 20:18) Gör allt för att likna medelhavet och antiken, som jag sa så finns det inget bättre. Har besökt 99% av alla lämnigar i sydfrankrike, och har tagit med mig en hel del gamla krukskärvor, stenar, krukskärvor med bokstäver.Varje gång jag besöker någon gammal lämning börjar jag gräva i marken  och det har gett resultat, fina resultat, mycket fina resultat  Fast det är väl ändå ingen bra idé, även om det låter kul och intressant. Att ta ut gamla skatter ur det land de kommer ifrån känns ju som ett helgerån? Tycker jag iallafall åxå antikenälskare
andreas i uppsala
28-04-2004, 20:05
nja, inte direkt. Stenar från gamla byggnader från antiker är i sydeuropa lika vanliga som minusgrader i norrland eller som granar i småland. Helgerån är det när de får ligga kvar i jorden och inte uppskattas av "antikens barn". Kan inte tänka mig ett bättre hem för gamla stenar och krukskärvor
Tja det förstås Andreas....fattar vad du menar. Om jag översätter det till mitt perspektiv för ett ögonblick kanske jag inte skulle tycka illa vara om en eller annan tysk turist tog med sig ett avslag av flinta hem till Heidelberg som trädgårdsdekoration och trädgårdspynt, men hade de börjat gräva i bronsåldersgravarna (som står som spön i backen här) ....då jäklar hade jag blivit arg, likaså om de började gräva målmedvetet efter forntidsfynd på kända bosättningar. Sen tror jag ju inte heller att självaste lagen tillåter bortförsel av fornfynd (eller vanliga stenar) hur som helst. Egyptsier och greker tycker inte längre att det är ok att deras historia finns i London (bl.a.)... unn
andreas i uppsala
28-04-2004, 21:14
Om någon intresserad tysk så gärna vill ha flinta, så kan du väl ge honom/henne det då. Nationaliteten har inget med saken att göra, sverige fanns knappast på den tiden. Den som hittar det äger det, eller hur gick det? Mina stenar är det finaste som finns.De betyder jättemycket för mig. Skulle en fransk arkeolog titta på dem skulle han efter några sekunder slänga dem i någon låda med andra gamla stenar, och de skulle där efter aldrig mer visas eftersom de anses vara oviktiga, vilket de inte är för mig. Det är inte bara frankernas historia utan även min.  Olagligt verkar det inte heller vara
Annelie Om rosorna, som Unn skrev dom blommar bara en gång. Alba Maxima blir ca 3 m, vit och doftar starkt. Maidens Blush 2-3 m. ljus/ rosa och doftar starkt. Gudhem, albaros ca 2,5 m/ vit och även den doftar. Mumierosen blir ca 1,5 m och passar kanske inte till spalje, då den blir så bred, marktäckande. Ljust rosa, doftar svagt. Titta på dom www.floralinnea.com och postorder.
Annelie
29-04-2004, 19:02
CITAT (andreas i uppsala @ 28-04-2004, 20:18) kör också antikt(medelhavet) Finns inget bättre än romarriket. HAr kommit väldigt långt nu. Några tråkiga svenska har jag inte ens. Framsidan kallar jag till och med medelhavssidan, med fina skifferplattor som liknar via appia ganska bra. Gör allt för att likna medelhavet och antiken, som jag sa så finns det inget bättre. Har besökt 99% av alla lämnigar i sydfrankrike, och har tagit med mig en hel del gamla krukskärvor, stenar, krukskärvor med bokstäver.Varje gång jag besöker någon gammal lämning börjar jag gräva i marken  och det har gett resultat, fina resultat, mycket fina resultat  Vill ni se bilder? Ja, tack! Gärna lite bilder!
Annelie
22-07-2004, 19:46
Halloj i lådan! Här kommer så en första bild på min blivande antikhörna. Idag har jag planterat växter runt lilla dammen. Det blev 4 olika sorters Timjan, curryeternell, lavendel och lite prydnasgräs - om gräs är antikt vet jag ej men det måste väl ha funnits redan då  I urnorna finns murgröna och lite utfyllnad av sommarblommor. Jag skulle vilja ha ett uppstammat träd i dessa höga krukor.. hittade olivträd idag och tänkte att det hade varit kanon. .. men jag har inte plats med vinterförvaring så växterna måste klara sig ute året runt. Lite fusk är det än så länge för jag har oantika blommor på plats med - men annars hade det sett så tomt ut. Nåja än återstår det mycket men jag räknar med att jag ska ha själva "klätterväggen" färdig under hösten. Den kommer att rama in hela den bakre delen av rundeln och där kommer det att planteras rosor och murgröna. Tror jag! 
oj va snyggt det blev ska bli kul o se då de blir klart
Annelie
23-07-2004, 09:03
Ja, tack så mycket Wolfie! Jag ser också fram emot att få det klart. Det har varit på planeringsstadiet så länge att man undrar om det någonsin ska bli av Det kommer även att finnas isop (Tack Eva!  ) och buxbom i min lilla hörna. Funderar just nu över vilken ros som kan passa in...
Åh, va roligt att få se, följde tråden i våras. Snyggt!
Hannele
23-07-2004, 23:29
Kanske finns det tips i bibeln? http://www.kyrkanstidning.com/arkiv/2001/k...r/fraxinus.html Aloe, brännässla, buxbom, ceder, ek, fikon, ginst, gladiolus, granatträd, kamomill, kapris, kummin, lager, malva, mandel, mimosa, mullbär, myrten, oliv, vallmo, valnöt, vinranka, äppelträd...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|