Full version: Ny här!
moka
Hej!
Jag är ny här på forumet.
För 1 1/2 år sedan blev jag och min familj lyckliga ägare till ett gammalt hus med en härlig trädgård. Tomten är stor och solig och har många fina gammla perenner, tre äppelträd, syrenbuskage, bärbuskar... så nu finns det minnsann tidsfötdriv! tongue.gif
Läste någonstans att man vet att man kommit in i medelåldern när man blir trädgårdsintresserad så nu är jag alltså medelålders...för trädgården har fångat mig totalt!!!Nu några frågor:
-Vi har inget större träd på tomten och har funderat på att plantera något som skydd för insyn till närmsta grannen. Har nån något bra förlag på något snabbväxande, lättskött träd som trivs i sol, (alt. hög buske).
Och så en annan fråga är verkligen det lika lätt att odla jordärtskockor som potatis??? Fick så fin och god potatis senaste sommar så skulle ha lust att pröva på jordärtskockor också i år.
Batat är också så gott, men hur odlas den?
Hälsningar från en nybörjare....
Ti bee
Hej och välkommen! smile.gif
Här är ännu en som passerade in i den gyllene medelåldern för ett par år sedan. laugh.gif Fick då också min första egna trädgård, eftersom jag varit stadsbo i många år innan. Och vad härligt det är! Intresset bara växer och växer.
Sår mycket själv, mest perenner och ettåringar, inte så mkt ätbart (fast det blir allt mer av det också).
I vår trädgård fanns inga perenner alls i princip (jo, några praktlysingar), så därför håller jag på att fylla den med rabatter och blommor nu. Fast trädgården har en underbar ram av buskar och träd, nästan helt insynsskyddad på sommaren.
Som insynsskydd har vi längs ena sidan prakttry och paradisbuskar. Väldigt vackert, med överdådig blomning.

Här på odla kan man lära sig så mkt!! Finns massor av kunnigt folk!
Ha det gott! smile.gif
kerstin z5-6
Välkommen hit - biggrin.gif
Hälsar
gammelnalle
Välkommen in i värmen!!!

här brukar det vara mysigt och härlig atmosfär (oftast)

se upp för gammelnalle bara...
Exotic
Jag säger Välkommen jag med smile.gif du kommer att trivas bland alla trevliga här på forumet rolleyes.gif laugh.gif

MVH Exotic
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon