|
Daniella
27-04-2004, 10:29
Läste att den var giftig, inte bara bären utan hela trädet. Jag har små barn, hur pass giftigt är det? Är det nån som vet????
"Orolig"
Apotekets giftinformation. Här finns en växtlista med bland annat gullregn och en massa andra giftiga växter som kanske kan vara bra att känna till om man har småttingar
Hannele
27-04-2004, 10:42
Ja, guldregnsbaljorna är giftga. Men det där med giftighet kan man strunta i. Det finns inga fall av allvarliga förgiftningsfall av barn i Sverige.  Vi har fyra barn, men har aldrig undvikit giftiga växter. Redan en 2-åring vet, vad man får äta och inte äta. Plantera mycket smultron, bär, gräslök, persilja... Viktigare att låsa in tvättmedel och medicin!Köp och ha de plantor och buskar ni tycker om.
Fröna på gullregnet har starkast koncentration, men om man äter bark, blad eller får i sig en massa sågspån eller sav så är det också giftigt. Att ta på eller slicka på gullregn är inte giftigt, och man kan siga på fingrarna efter att ha hanterat frön och blommor utan att bli sjuk.
Jag tycker gullregnet är det lättaste att lära ut att man inte ska äta, det går inte att ta miste på. Det är svårare att lära barn hur blåbär skiljs från andra mindre ätliga svarta bär - och det brukar fungera väl att lära ut ändå.
En bra princip kanske kan vara att ma inte får äta någonting i naturen, på gatan mm som man inte är säkert på är ätligt. Allt annat är "giftigt" eller oätbart? (Barn vill ju gärna slicka frosten av löven på gatan och suga på snö... Också något man måste lära sig att låta bli.)
Det finns också gullregns sorter som inte bildar frön, eller få frön ex sorten Wateri Vossii .
Daniella
27-04-2004, 11:37
Tack så jättemycket för era svar! Vi ska fundera nu hur vi gör med vårt gullregn. Det är ett till problem oxå. Vårat landställe ligger i zon 4 och gullregnet rekomenderas för zoner 1 - 3. Vore synd om den dog eftersom vi hade precis planterat den.
Daniella
Hannele
27-04-2004, 11:51
CITAT (Cilla @ 27-04-2004, 12:19) (Barn vill ju gärna slicka frosten av löven på gatan och suga på snö... Också något man måste lära sig att låta bli.) Eller återanvända tuggummi från gatan... "Ät aldrig gul snö!"
MRLINDELL
27-04-2004, 13:05
Jag anser att det är ABSOLUT FEL att bara nonchalera varningen, den dagen det händer så händer det och då känns det säkert inte bra att vara förälder. Min approach är alltid: Varför ha giftiga växter överhuvudtaget tillsammans med småbarn. Vi plockar ju bort våra kemikalier, har alla möjliga skydd och säkerhet hemma så varför göra trädgården livsfarlig. Läs mera här: Många växter är riktigt giftiga och det kan vara viktigt att känna till det. http://www.medicallink.se/news/showNews.cf...cfm?newsID=1686Stormhatt, idegran och gullregn hör till trädgårdens vackra värstingar Den djupblå, äkta stormhatten är giftig, speciellt fröna och roten, likaså nordisk stormhatt. Till de giftiga växterna hör också idegranen med sina röda bär, vars fruktkött visserligen är ätligt men där kärnorna är giftiga, likaså barren. Man kan också få rejäla magbesvär av både gullregnets och blåregnets fröskidor. Även fingerborgsblomman kan ge förgiftningssymtom, även om det är sällsynt att barn drabbas genom olyckshändelse. Färgginst innehåller samma giftiga ämnen som gullregn, dock i lägre halter. Andra buskar är förvillande lika gullregnet, dock inte giftiga. Den vanligaste formen av gullregn - hybridgullregn - är så gott som sterilt. Därför bildas bara ett fåtal ärtskidor, som lätt kan plockas bort. Sibirisk ärtbuske liknar gullregn men har ofarliga ärtskidor.
Hannele
27-04-2004, 13:11
CITAT (MRLINDELL @ 27-04-2004, 14:05) Jag anser att det är ABSOLUT FEL att bara nonchalera varningen, den dagen det händer så händer det och då känns det säkert inte bra att vara förälder. När det händer, så kan känsliga barn få lite illamående eller magont. Det finns så otroligt mycket annat mer giftigt och farligt i ett hem.
CITAT (MRLINDELL @ 27-04-2004, 14:05) Jag anser att det är ABSOLUT FEL att bara nonchalera varningen, den dagen det händer så händer det och då känns det säkert inte bra att vara förälder.
Min approach är alltid: Varför ha giftiga växter överhuvudtaget tillsammans med småbarn. Vi plockar ju bort våra kemikalier, har alla möjliga skydd och säkerhet hemma så varför göra trädgården livsfarlig. I så fall skall man väl göra en objektiv riskbedömning. D v s verkligen ta reda på hur stor risken är att något skall gå illa. Visst man man enkelt plocka bort alla giftiga växter, och för den delen alla giftiga kemikalier. Man kan skaffa brandvarnare, åskledare, jordfelsbrytare och barnsäkra elutttag och alla andra appprater. Men då får man ju också undvika en massa annat tex att köra bil, buss bör man nog inte heller åka. Tåg och flyg är nog OK, fast man kan ju inte ta sig till flygplatsen eller stationen.
Hannele
27-04-2004, 13:21
CITAT (MRLINDELL @ 27-04-2004, 14:05) varför göra trädgården livsfarlig Ja, gräsklippare, bansindunk, vass sekatör, såg, höga steg, ogräsmedel, växtnäring är mycket giftig, fimpar....
wolkenkrabber
27-04-2004, 13:39
gullregnet borde nog funka hoss dig, jag har sett ett gullregns träd på vägen till skoan jag bor i zon 5 - 6 helt gult när det väl blommar
MRLINDELL
28-04-2004, 10:00
Med en sådan åsikt anser jag man verkligen visar dåligt omdöme. Det tillhör normalt föräldraansvar att göra miljön säker så att man trivs med den. Många saker kan man plocka undan, kanske inte lika lätt med planterade växter. Samtidigt tycker jag era jämförelser är rent ut sagt absurda.
Jag försöker undvika giftiga växter i trädgården men har ändå både änglatrumpet och stormhatt. Självklart skall man vara aktsam om sina barn, men jag är egentligen ingen stor älskare av att skydda barn mot allt. Barn, även små barn, har en ganska bra inbyggd radar mot fara. Det är ofta bättre att låta barn lära sig bedöma och hantera en ev fara, t ex att gå i trappan själv, att klättra upp på bordet, och ner, att pröva skära grönsaker eller frukt med en riktig kniv. Då ser man snart att de växer med uppgiften. Ett barn som skyddas och som sedan får tag på den eftertraktade och "farliga" kniven, skär sig dock ganska lätt. Jag är med i en mailinglista som förespråkar ett mer naturligt förhållningssätt till barn, där man skapar trygghet hos barnet genom att amma länge, bära barnet och samsova. Man skapar också trygghet genom att lita på barnets förmåga. Tyvärr är ju dock inte kemikalier något som vi levt särskilt länge med och därför kan det vara en poäng att skydda barnet mot dem. Giftiga växter smakar ofta (inte alltid) så illa att inga barn vill äta dem, men där kan man också diskutera hur man bör handla, det gör vi på vår lista. http://www.activebabycare.com/tidning/En länk för att komma till en sida om attachment parenting (AP)! Själv kan jag tycka att det är märkligt att man inte tvekar en sekund att köra bil med sina barn utan att ifrågasätta hur farligt det är, medan många menar att man är en oansvarig förälder som inte har säkerhetsanordningar i hemmet och har giftiga växter i trädgården....
Hannele
28-04-2004, 13:30
CITAT (Mi70 @ 28-04-2004, 11:42) Det är ofta bättre att låta barn lära sig bedöma och hantera en ev fara, t ex att gå i trappan själv, att klättra upp på bordet, och ner, att pröva skära grönsaker eller frukt med en riktig kniv. Då ser man snart att de växer med uppgiften. Ett barn som skyddas och som sedan får tag på den eftertraktade och "farliga" kniven, skär sig dock ganska lätt. Håller med fullständigt. Det enda sättet att skydda är att lära dem; lära att gå ner, för upp klättrar de ändå, visa, hur kniv hanteras etc. Våra söner fick riktiga små sågar av tomten vid 5-års ålder, vid elva klättrade de i höga träd och hjälpte mej med beskärning! Inte vågade jag låta maken klättra...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|