ErikÅ
Jag ska försöka mig på att ringbarka för första gången men blir osäker på hur mycket som ska tas bort. Trädet är en silverbuske som är ca 5 år. Jag har dragit bort det som följer med ytterbarken. Kvar blir tunna lager av trådiga träfärgade fibrer. När jag drar bort barken följer olika många lager av dessa fibrer med. Hör det till underbarken eller veden? Jag testade att på ett ställe skära igenom dessa fibrer och någon mm djupare fanns ett fuktigt och vad det verkar slätare lager. Är det ända ner hit jag ska ta bort?

Huggorm
Förmodligen räcker det som det är nu, det innersta lagret torkar nog ihop och dör. Men vill du vara riktigt säker får du ta det också.
Gossen Ruda
Jag skulle nog rekommendera att ta ända in till veden. Jag ringbarkade ett antal björkar en gång och tyckte jag fått bort allt men efter ett par månader hade de lyckats återskapa barken från nästan ingenting.
ErikÅ
Tack för råden, då tar jag bort lite till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon