La Strega
Måste bestämma mig idag (helst) vad vi ska inhandla till trädgården...behöver lite tips å råd...

första frågan:
ska göra en rabatt som i en trekant ca 1,5*1,5*1,5meter Funderar på att sätta en vit pionbuske inne i hörnet som blir, sen rudbeckia utanför(echinaceae) och längst ut i kanten gustafs blå öga (hette de så?) ni som vet hur växterna ser ut i verkligheten...tror ni det blir fint? funkar ihop?

andra frågan:
en mörk källaringång som är så trist den kan bli...(har förklarat i tråden "FENG SHUI i trädgården" här på småprat) vad göra?

snälla hjälp mig! så svårt med planering juh...=(
Nina H
Ha inte för bråttom när du planerar din trädgård!
Echinea blir rätt hög och kan skymma en pion. Tag hellre kanske rosa brudslöja och sedan Gustafs öga längst fram.
Men tänk på att pionen en dag (förhoppningsvis) blir väldigt omfångsrik. Du kanske hellre skall ställa den i mitten och bara sätta en sorts låga blommor runt, som du sedan kan minska ner på vartefter pionen växer till sig.
Lite lökar runt också kanske som senare döljs av pionen.
Beträffande källaringången, gå in på den här sidan
http://www.odla.nu/search.cgi och sök på skugga så får du lite tips.
Vitt, gult, lime gör sig bra i mörker.
Om du besöker en bra plantskola så kan de hjälpa dig. Tag med en enkel skiss av trädgården där du ritat in det som finns nu, kanske något foto också.
Lycka till, men som sagt, hasta inte iväg. Det kommer alltid en ny odlingssäsong och vissa saker kanske du skall plantera i höst.
Hannele
CITAT (La Strega @ 27-04-2004, 13:28)
Måste bestämma mig idag (helst) vad vi ska inhandla till trädgården...behöver lite tips å råd...

unsure.gif jag som har höllt på över tio år
Man kan inte så snabbt ha koll på zoner, solen, skuggan, jorden... blink.gif
La Strega
tack för svaren!

har redan köpt frön till rudbeckian...ska jag sätta den nån annanstans?
eller finns det nån annan buske/blomma som skulle passa inne i hörnet?

sen är det inte så att jag kom på idag att "nu ska ja fixa trädgården!", kanske lät så...=P
ne har hållt på jättelänge å försökt å lära mig, har letat växter å pluggat massa...men det är så svårt när man är nybörjare...har försökt komma fram till bra lösningar men inte lyckats, å nu måste vi handla (jag e hemma å sjuk så mamma handlar därför är det svårt när jag inte kan följa med å titta på utbud å prata med personal)
därför vänder jag mig till er som är erfarna å vet hur växterna ser ut...=)

vid källaren funderar vi på en buxbom och ormbunkar +nån låg blomma? förslag? å sen sätta en sån där liten prydnadshare med lampa vid busken
rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon