Full version: Örtträdgård
annelie200
Jag har bestämt mig för att göra ett litet land med kryddväxter. Nu sitter jag och funderar på hur det skulle kunna se ut! Det får inte vara alltför stort men inget för litet heller.
Har funderingar på att göra en rundel som i Ica-kuriren men vill se mer tips innan jag börjar gräva sönder gräsmattan.
Jag vill kunna njuta av att det blir vackert men ändå praktiskt att skörda och sköta.

Någon som har ngt tips på länk eller kanske har ett eget med bild på? Tar tacksamt emot förslag!!!

Nu ska amatören fundera vidare! rolleyes.gif
Kattgräs
Hej!

Inget tips på länk, bara egna tankar.

Vissa kryddor har mycket god förmåga att sprida sig, som pepparmynta, citronmeliss, gräslök och annat. Därför är det bra att avgränsa även inom själva kryddträdgården. Örter som sprider sig men som man vill begränsa, kan odlas i stora lådor eller krukor.

En rabatt, skild från de andra, kan få bli kryddgård. Det beror ju helt på hur mycket plats du har, vilka och hur mycket kryddor du vill ha och hur mycket de får bre ut sig. En sandlåda som inte längre används är ju ett klassiskt ställe för sådana örter.

Har du en sluttning någonstans, kan det vara utmärkt för en mindre strikt "kryddhylla", med lämpliga släta stenar med jord och växter emellan.

Det kan också vara idé att börja med några få kryddor på en rätt liten yta, men att man lämnar utrymme för mer så småningom.

Varför inte rita och klippa lite? Rita upp små former som har någorlunda proportioner som de kryddor du vill ha. Färglägg gärna i "naturliga" färger (gräslöksgrön med ljuslila prickar för gräslöken, ljusare med gult inslag för citrontimjan, mörkgrön + ljuslila för lavendel osv.) Gör markering så du vet vilken som är vilken. Klipp ut dem, ta fram ett rutat papper och rita upp olika former på kryddgården. Lägg ut "växterna", flytta, ändra och lek med färg och form.

Min egen kryddgård påbörjades förra sommaren och består nu bara av några örter i en smal rabatt + ett par stora krukor. Det ska bli antingen en upphöjd bädd bredvid eller större lådor, har inte bestämt mig ännu.

Lycka till!
annelie200
smile.gif Tack för ditt svar!
Ja det blir nog till att rita upp lite. Det är nog bäst så man planerar. Jag vill ändå ha en hel del där i. Jag vet att det kanske kan vara bra att börja med några sorter, men va f-n. Jag testar!
Jag tänker nog göra ett runt land, som jag delar in i fyra med plattgångar tvärsöver så det blir 4 tårtbitar. I en ska jag ha lite sallad, morötter och sånt, och i resten blir det kryddväxter och kanske några fina blommor för att piffa till det hela.
Ja vi får väl se hur den drömmande amatören lyckas! Får väl återkomma med bild mot slutet av sommaren, om det blir något... wacko.gif

Jag har sått en massa frön, köpte kryddpaketet här från odla. Men det är ju inget som säger att jag lyckas så upp dem. Så då kanske jag får handla en del färdigt.

Har i allafall lärt mig att myntan inte ska sättas i jorden då den har risk att ta över en hel del. Det är jag glad att jag fick veta! Så nu får den hamna i kruka!

Nu ska jag rita lite!

Ha det gott i vårsolen! rolleyes.gif
Kattgräs
Ett till tips, som jag nyss lärde mig den hårda vägen: om du sått basilika, var noga med att inte låta jorden torka ut...
sad.gif
Så nu hoppas jag att den kommer hämta sig ändå, men det ser illa ut eftersom de nyss fått första "riktiga" bladparet.

Jaja, det är av misstagen man lär sig. smile.gif
annelie200
Tack för tipset!
Ja jag har förstått att den är lite känslig. Har funderat på att sätta den i kruka istället för i landet. Eller så chansar jag... Är beredd på att misslyckas i allafall. smile.gif
Killensomvillhagrönafingrar
Just för att kryddorna lätt sprider sig kommer jag följa min svärmors modell.

Jag kommer lägga betongplattor i ett rutnät, i hålen planterar jag kryddorna. På detta sätt så fyller kryddorna ut hela hålen och ögräset hålls borta.
Dessutom kan man bygga en liten fyrkant för en stol och ett litet bord så att man kan sitta och njuta av lukterna med en Mojito gjord på myntan som odlats där wub.gif
Sedan kan man med lite fantasi blanda benongsten med kullersten så att det blir en riktigt snygga lösning dessutom.

I mitt fall kommer denna kryddträdgård ligga intill växthuset.
Cilla
Jag tycker att platta örtagårdar kräver för mycket plats av gångar för att man ska komma åt. Tycker också det är lättare och dessutom vackrare med uppbyggda kryddgårdar.

Mitt första experiment, en kryddspiral, var kul att göra. (Ursäktat tjatet för er som sett förut!). Nu blir det nog fler sådana formationer i trädgården. Grannen är inspirerad och bygger en halv spiral i en hylla på sitt berg.

Vackert på vintern också. I vintras skördade jag under snön och har skördat vissa örter ända fram till april då jag lät dem växa.

Inget problem med de örter som revar sig och lägger sig i jorden och blir mojjiga - här väller de över stenar istället.

Bilder här http://www.juniper.se/kryddspiral/
Kattgräs
Cilla; det där var en rolig idé! Gör det något om jag "knycker" idén (eller ska jag kalla det "inspireras"...)?
blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon