Full version: Chili och paprika
eml
Har några övervintrade chili och paprikaplantor som blommar och sätter frukt som bara den och verkar trivas väldigt bra, men de tappar en del outslagna blommor och små frukter ändå och jag undrar lite varför...
De "små frukterna" misstänker jag är p.g.a dålig pollinering då jag inte hinner med att agera bi till alla blommor, men varför släpper den blommor som ej kommit längre än knoppstadiet? De släpps tillsammans med/vid fästet, kan det ha att göra med temp, vattning, ljus eller vad? En av plantorna (frö från okänd köpechili) står på bevattningsmatta i SV-fönster och får rätt rejält med näring (Hasselfors rosa sand) och de frukter som det blir något av blir större än jag någonsin fått förrut och många blir de också, men den tappar ändå outslagna blommor ibland...
Någon som har några tips, funderingar eller teorier?
JonasQ
Mina chiliplantor gör på samma sätt, även dem jag odlat i växthus. Chilin verkar ha en livscykel på 1 år vartefter den inte orkar producera längre. I det vilda är det väl en ettåring?
Charlotta
Jag har liknande problem, har också en köpechili som inköptes i höstas, "chili medusa", med långa, smala frukter. Den blommar konstant, men tappar blommorna när de vissnat utan att skapa några frukter.
Ska jag agera bi eller ska den klara det själv, måntro?

Läste nånstans att chili tycker om tomatnäring så jag har stoppat ner två tomatnäringspinnar, men det verkar inte hjälpa. En endaste liten frukt har det blivit, men hundratals blommor. Trist...

sad.gif
Ingrid på Västkusten
CITAT (JonasQ @ 27-04-2004, 17:48)
Mina chiliplantor gör på samma sätt, även dem jag odlat i växthus. Chilin verkar ha en livscykel på 1 år vartefter den inte orkar producera längre. I det vilda är det väl en ettåring?

Och om de inte sätter frukt prova å dutta med pensel och skaka plantorna - kolla också temepraturen då chili ofta pollinerar sig själv - är det för varmt i fönstret? De kastar också blommorna om vattningen är för oregelbunden.....

Hälsar Ingrid med ett antal redan mogna frukter ( nej det är övervintrade chilisar - ytterlgiare ett argument för övervintring!)

Chilisar är PERENNER, och måste bytas jord på då de snabbt utarmas i krukan. Vissa sorters 'produktivitet' avtar efetr några år men dte är så olika och mkt beror på hur vi sköter om dem. Regelbunden beskärning, ny jord etc göd dunderverk.
eml
Här mognar frukterna också redan på de övervintrade chilisarna (och även en enstaka paprika börjar mörkna), härligt röda chilisar minst lika vackra som vilken blomma som helst mot det frodigt gröna bladverket.

Brukar frukterna bli större på plantan med åren eller kan det vara att de i år fått "fri tillgång" till vatten&näring (står på bevattningsmatta i låda med vatten+"rosa sand") och står i fönster med mycket sol (jisses vad de slurpar i sig soliga dagar tongue.gif)? En del frukter blir nästan dubbelt så långa som förra året och två-tre gånger tjockare, blir mer och mer "chilifrälst" wub.gif.
Ingrid på Västkusten
Javisst eml biggrin.gif rosa sand och år 2 ger mer mer mer å åter meeer.

Hälsar Ingrid
mute
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 28-04-2004, 15:06)
rosa sand

Ursäkta en antagligen dum fråga... men "rosa sand", vad är det?

MVH
Johan
Ingrid på Västkusten
Internkod/internskämt på Odlas Forum för Hasselfors Bevattningsgödsel.

Hälsar Ingrid
eml
Är det bra att använda "rosa sanden" året runt för chilisar eller är det bättre att ha mindre kväverik gödsel på sommaren, hösten och/eller vintern?

Kan man "pincera" snabbväxande skott för att försöka få dem lite stadigare (en del skott sticker iväg men en väldans fart) eller är det bättre att försöka ge dem lite stöd?
Ingrid på Västkusten
Jag gillar 'typ' rosa sanden tidigt på säsongne sedan är det nån enstaka såsom gräsklipp hönsgödselvatten som gäller.
Man kan pinsha skott för stadigare grenar japp. Fast det brukar veda till sg helt ok så måningom, försök ha en bra fläkt med rörelse i i närheten. Kan också vara en signal att dte är dags å dra ner på gödningsmängden.

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon