fiffigafrun
Har någon något förslag på buskros, gärna vit o remonterande eller nån annan typ av buske att plantera en bit ut från väggen på denna gavel.

http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...to.php?id=30388

Polstjärnan har jag varit inne på m den blommar visst över så himla fort har jag hört. Andra förslag? z6

Vid hörnet/knuten skall vi sätta upp någon form av plank/vindskydd så ev kanske ev någon plantering på utsidan nedanför planket också. Men vad?

Läget är sydost m skuggas rätt mkt under högsommaren av närliggande aspdunge som består av höga aspar m kala stammar. Behöver lumma till det ordentligt här!
Kajsa
Här några rosor som klarar zon 6
"Blanc Double de Coubert" vit 2 m / zon 7, blommar juni- okt.
Frisk, köpte själv denna på trädgårdsmässan i Sthlm i år. Vresros

"Nevada " krämvit 2-3 m / zon 6 blommar först mitt i sommaren och kommer sedan om igen på hösten. Har haft min några år, men har flyttat runt den så ännu har den inte fått fart. Har stora blommor, spansk buskros.

"Louis Bugnet" och "Henry Hudson" vita Kanadensare zon 6-7 båda blommar hela sommaren och blir ca 1.80. Louis Bugnet får lite rosa knoppar den har jag köpt två av, så fin är den.
Torparknut
Hei Kajsa!
hvilke flotte spalier trær du har!!!
jeg har nettopp kjøpt meg et torp i Fredros Gunnarskog, Värmland og naboene sier at området er zon 7, men uansettt vil jeg ha epletrær så jeg planerer å spaliere to trær langs husveggen, så langt ha jeg funnet Seftaholm og må ha en type til siden ingen av naboene har epletre i området.

Skulle gjerne ha noen tips fra deg om hvordan jeg går frem for åspaliere trærne slik du gjør!!
Ønske om en fortreffelig sommer for deg og dine!

Vennlig hilsen
Knut
Kajsa
Hej Knut
Våra spaljeträd är över 22 år och det var maken som gjorde jobbet ihop med en trädgårdsmästare som han gick på kurs hos i trädbeskärning, det tog ca 5 år att få till formen. Tror du måste låna böcker i ämnet och rådfråga vår trädexpert Cilla här, ställ din fråga i avd. "träd buskar" jag kan för lite om fruktträd om olika sorter mm. men det får väl inte vara för starkväxande kan jag tänka mig. Och hur kan det vara zon 7 i Värmland??
Hoppas Cilla kan hjälpa dig. Lycka till med spaljeérna.
karl-göran
CITAT (fiffigafrun @ 27-04-2004, 17:01)
Har någon något förslag på buskros, gärna vit o remonterande eller nån annan typ av buske att plantera en bit ut från väggen på denna gavel.

http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...to.php?id=30388

Polstjärnan har jag varit inne på m den blommar visst över så himla fort har jag hört. Andra förslag? z6

Vid hörnet/knuten skall vi sätta upp någon form av plank/vindskydd så ev kanske ev någon plantering på utsidan nedanför planket också. Men vad?

Läget är sydost m skuggas rätt mkt under högsommaren av närliggande aspdunge som består av höga aspar m kala stammar. Behöver lumma till det ordentligt här!

Hej kajsa.

Therese Bugnet är en av de härdigaste rosorna blir uppemot 2m. Knopparna är mörkt röda och röda grenar,blommorna rosa och fyllda.Så har vi Rosa x Paulii med vita klematisliknande blommor zon 6. Eller för att få en längre och jättefin blommning ,ros och klematis tillsammans.De vill ha l
ikadan plantering samma jord,gödsel och läge.

mvh karl-göran Torsby
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon