Jordloppan
15-01-2003, 12:44
Hej
Finns det någon som kan hjälpa mig med tips och råd om hur jag får bort sorkar från min odlingslott?
Har hört att karbid ska vara bra, men var finns det och köpa och hur påverkar det jorden. Är det giftigt?
Jag har provat gräva ner petflaskor, fiskrens, nikotinvatten och det medel som finnas att köpa mot möss och sork. Inget har hjälpt.
Hoppas nu att på detta vis få ytterligare tips.
Lordloppan
Annika i Korsholm, Finland
29-01-2003, 12:09
Utan tvekan är katt effektivast! Fast det vet du säkert!
Tidigare provade jag med råttfälla. Större än slagmusfälla. Sätt den vid ett sorkhål och sätt en låda på så att inga andra djur fastnar där. Lådan gör också att det är mörkt och det borde också vara bra. Använd morot, potatis, kex .... rödbeta lär ska vara bra som bete. Detta gäller vattensork som är rätt stor och gräver gångar i jorden.
Glas flaskor och burkar går också att försöka med. Gräv ner till hälften. När vinden blåser så borde det låta från dem. Det är ljudet som borde skrämma sorken.
Borde också finnas att köpa, sorkskrämmor som ger ifrån sig ljud. Vet dock inte varifrån och vad de heter.
Kalciumkarbid avger acetylengas när den kommer i kontakt med vatten (markens fukt). Kalciumkarbid användes ju i forna tiders karbidlampor ,och används ju fortfarande av speleologer (grottforskare). Acetylengasen är brännbar. Skall det ha någon effekt på sorkar så måste man i princip fylla hela gångsystemet med gas, då måste man NOG ha ner karbid i flera hål + ev täcka igen övriga.
Men det är inte direkt giftigt för människor (men man skall ju INTE äta det), det kommer att ombildas till acetylengas ganska fort också när det kommer i kontakt med vatten. Det är inte heller giftigt för för växterna. Men jag vet inte vart man köper kalciumkarbid, man kanske kan fråga en speleolog.
Ingemar
29-01-2003, 16:55
Kalciumkarbid går att köpa i välsorterade färgaffärer.
Jag testade i höstas mot mullvad men märkte ingen större effekt. Gjorde flera försök under några veckors tid och till slut tröttnade jag och slängde ner vad jag hade kvar, drygt ett kilo i gångarna och täppte till. Efter en halvtimme sipprade det upp rök överallt på ett område av ca 100m2.
Såg ut som det var vulkanutbrott på gång och det borde skrämt iväg eller tagit död på dem. Men dagen efter så var där nya högar
Tålamod, tålamod krävs!!!
Vi testade kalciumkarbid i höstas med gott resultat, efter att ha misslyckats med nästan allt annat (utom fällor). Men man måste vara ihärdig!!!
Direkt när man ser en hög ska man helst vara där och fylla på med pulvret. Åtminstone minimum 3 gånger per dag för att trötta ut sorkarna.
Kalciumkarbid köper vi på Granngården. Har även sett det på vissa plant-shopar.
Hälsar Anni
Marcus S
25-03-2003, 00:26
Det här var intressant så jag kollade upp Sorkar i "Växtskydd i trädgård" en bra bok som finns på de flesta bibliotek. Där fann några tips:
Slagfällor, alltså råttfällor eller liknade, dessa betas med t ex morotsbitar eller annat sorkgott och placeras i gångsystemens vidgade mynningar. Man ska täcka hålet, till största delen, med en plankbit eller liknade, gången ska bli mörk, men inte tät. Sorken kommer då att försöka att täppa till detta hål för att stoppa det drag som blir, och går i fällan. Jag antar att det kan vara bra att ha handskar eller liknade på sig så att det inte luktar människa där. (Denna ska vara mest verksam mot vattensork.)
Annars har alla sorkar det gemensamt att de avskyr störningar då de säkert får klaustrofobi nere i sina gångar som ju eventuellt kan rasa ned över dem. Därför är många saker bra som skickar iväg vibrationer i marken verksamma, det lär finnas en slags metallpinne som man sticker ned i marken som stötvis ger ifrån sig kraftiga vibrationer, vet inte var den kan tänkas finnas att köpa dock, men den sägs vara oerhört verksam mot de flesta gnagare som bor nere i marken. Finns även andra antisork-saker som skickar ut ljud, som sorkarna inte tål.
Och sist men inte minst, den fina växten Kejsarkrona (Fritillaria imperialis), är ju ganska fin och luktar så illa att sorkarna inte vill stanna. Om den verkligen fungerar vet jag däremot inte.
Jag har åtskilliga Kejsarkronor och inga sorkar eller mullvadar. Har oxå hört att de skall vara effektiva, men jag har ju inga tigrar eller lejon heller...
Däremot har jag hundar, kanske skrämmer de iväg dem?

Åtminstone håller de kattfritt till 99%!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.