i01roma
21-07-2018, 21:09
Hej,
Helt ny på forumet och helt ny på trädgårdsodlingar, och nu undrar jag vad jag ställt till med. :-)
Jag har odlat spenat och resultatet ser ni på bilderna. Långa stjälkar och små blad. Vad har jag gjort fel? Har detta något att göra med att spenaten har blommat?
Tacksam för all hjälp jag kan få. :-)
andersen
22-07-2018, 06:18
Det är vädret som har ställt till det,man kan motverka det med att så spenaten lite senare på året,eller som jag brukar göra så Nya Zeelänsk spenat.
Åsa, mälardalen zon 2
22-07-2018, 07:49
Spenat går inte att odla mitt i sommaren den blommar både av värme och långa dagar och just nu har vi båda de sakerna. Man odlar spenat tidigt på säsongen och sedan framåt hösten. När de börjar blomma skördar man av bladen och river upp plantorna och sätter nått annat där, när de blommar är de slut. Jag odlar mangold istället den kan man så i mitten av maj och sedan skördar man fram till okt-nov och den smakar spenat den med och sår man inte för tidigt så blommar inte den förrän år 2 (ifall den överlever vintern)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.