Hej och glad sommar!
I oktober förra året fick jag ta över en änglatrumpet av en hyresgäst som inte hade plats för den i dennes nya bostad. Kul tänkte jag och läste på om denna växt.
Förberedde den för vinterförvaring inomhus i ett hörn. Klippte ner den ganska så rejält och sen fick den stå. Vattnade lite grann under vintern när jag tyckte att jorden såg snustorr ut.
Den började få lite blad och sedan två nya stjälkar. Blev ca. 1 meter hög men väldigt gles.
Våren kommer och jag ställer ut den i växthus under slutet av april. Planterar senare om den i skyddat läge utomhus med sol; i en större kruka (70 liter) och byter jord samt gödselvattnar med granulat regelbundet. Fler blad, men fortfarande ganska gles.
Bestämmer mig i Maj för att köpa hönsgödsel och gödsla med. Gör detta och åker på 1 veckas semester.
När jag kommer hem är änglatrumpeten dubbelt så stor, börjar bli tät och ännu högre. Inga knoppar.
Tills slutet av juni när jag upptäcker två knoppar. Gödslar och vattnar rikligt.
I mitten av juli fullkomligt exploderar den. Den är nu över 2 meter hög, lummigt tät med stora blad och de två knopparna håller på att slå ut; tror de blir rosa.
I skrivande stund är den fullkomligt enorm med andra ord. Framförallt hög; men det har bara kommit två blommor. Den slukar vatten i mängder.
Har också tagit en stickling som roligt nog har tagit fart.
Jag undrar om jag kan vänta mig fler blommor?
Ska jag gödsla mer för att främja blomningen?
Några tankar, funderingar eller idéer?
Tack på förhand!
//Gustav