Sara i Lund
Hej!

Jag har två brudorkidéer som bjudit på många omgångar blomning, och nu har en av den fått ett litet skott på en överblommad stängel. Jag har läst att man kan plantera detta skott (eller keiki kallas det visst?) när rötterna blivit cirka 5 cm. Jag väntar otåligt på att skottet skall bli tillräckligt stort, och under tiden har jag letat efter sådana där genomskinliga plastkrukor som man ofta köper orkidéer i. Mina två "gamlingar" står i sådana krukor och jag tycker att det är bra eftersom man då lätt har koll på rötterna och deras behov av vattning.

Tyvärr har jag inte hittat några sådana krukor, men har frågat i ett flertal blomsteraffärer (som annars har alla prylar man kan tänka sig). Vet någon var man kan hitta sådana krukor, till exempel om man kan köpa dem på nätet eller så?

Tack på förhand!
Sara
maimiti
Genomskinliga plastkrukor har jag inte sett, däremot i glas. Finns allt som oftast på Blomsterlandet. De är inte speciellt billiga dock. Priset brukar ligga på en 50:- lapp ungefär.
Nutten
Har för mig att vi på AllväxtCenter i Åkarp har haft sådana krukor, men om vi har några inne nu har jag tyvärr inte koll på...
Ina
Varför inte köra med underdelen av saftflaskor? Här i mitt album finns inspiration!!
miss piggy
Jag har köpt sånna krukor på Hemköp. ca 60 kr. (men 50% just nu)

Någon som vet om man kan plantera andra blommor i genomskinliga krukor??? Jag tycker att det är så himla snyggt och planterade därför precis om en kaktus i en sådan kruka. Kan det vara skadligt för den???

Är det bara vissa växter som tål ljus på rötterna?
Copycat
--
Ina
CITAT (Copycat @ 27-04-2004, 21:23)
Tack Ina ! Jag har tittat på dina "uppfinningar" och dom var jättesmarta. Att jag inte tänkte på dom nu då. Ja, ja, man kan inte tänka på allt. Jag gör som du föreslog, billigt och bra. wub.gif  :P

Tackar, tackar!! Allt smicker mottages med förtjusning... wink.gif laugh.gif
Unn
Köpte (lite mjölkigt) genomskinliga plastkrukor på Blomsterlandet för en tid sedan för 6 kr. styck, så nog finns de! Inas förslag låter ju mer prisvärt förstås! Unn
Unn
Ska kanske lägga till, nu när jag ser att det ser ut som du bor i Lund enligt användarnamnet, att jag fann mina på Blomsterlandet i Löddeköpinge...
Annelie
CITAT (Ina @ 27-04-2004, 21:31)
CITAT (Copycat @ 27-04-2004, 21:23)
Tack Ina ! Jag har tittat på dina "uppfinningar" och dom var jättesmarta. Att jag inte tänkte på dom nu då. Ja, ja, man kan inte tänka på allt. Jag gör som du föreslog, billigt och bra. wub.gif  tongue.gif

Tackar, tackar!! Allt smicker mottages med förtjusning... wink.gif laugh.gif

Här får du lite smicker till! Väldigt pedagogiskt och ett himla bra och billigt tips på hur man kan fixa små drivhus! Tjusigt värre! Jag snor den idén rakt av! biggrin.gif
mari_tres
Angående glaskrukor: Blir inte de väldigt varma? Jag har blivit varnad för att ha växter planterade direkt i glaskrukor för att rötterna mer eller mindre ska brännas. unsure.gif
Är jag ute och cyklar?
Nymphaea
Nej. Det stämmer precis! Växten bränns om den står i direkt kontakt med glas. Står krukan mörkt kan det hända att växten mår bra, men i sol... nej.).

Jag vet då inte om jag någonsin har hört talas om någon odlare som har växter stående (växande) i glaskrukor, det är mycket onaturligt för växten.
Sara i Lund
Tack allihop för alla tips och idéer! Det var första gången jag skrev in till ett forum här, och är ÖVERVÄLDIGAD över alla svar från snälla människor! Tack tack tack!

Sara

Ps. Tack särskilt till Ina för den jättefina presentationen av miniväxthus i flaskor. Dock ett tips till andra som vill prova idén - om ni köper en flaska saft för att omvandla till växthus, drick då inte upp alltihop på en gång för att kunna börja pyssla med detsamma, man blir väldigt skvalpig i magen... biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon