Mian
Mina rosor har rännt iväg med skott, så idag var jag ute och beskar dem trots att björken inte har musöron än. Och vad hittar man? En massa bladlöss!! Jag blev så arg så jag klippte bort varenda bladlus jag såg. Återstår att se om det blev ros kvar eller om allt följde med i mitt utbrott.

Hur kan de ha vaknat redan? Vad skall jag göra med rosorna, är det såpvatten som gäller även nu när de bara är små ynkliga röda skott?
MariaS
REDAN?!
Och jag som trodde att det bara var liljebaggarna jag skulle hålla koll på.
Då är det väl dags att blanda 1dl såpa, 1dl rödsprit med 1 liter vatten och börja attakera på allvar mad.gif mad.gif mad.gif

MariaS
Mian
Rödsprit? Det har jag aldrig provet, tål rosorna det ?
ester
Jag har också fått lite löss på mina klätterrosor. Svärmor har lärt mig att man ska hälla träaska på dem och det är väldigt effektivt både på rosornas löss och på andra växter som drabbas. Och mycket lättare än att spraya och tvätta. Över en natt är alla lössen stendöda. I alla fall här!
terraformer
Du kan ju alltid testa med nyckelpigor. De är HELGLUPSKA, och bladlöss är deras favvokrubb. Bäst är nästan om du kan få tag i nyckelpigans larver för de är annu glupskare (på engelska kallas larverna aphid lion / Bladluslejon)

På en riktigt välsorterad handelsträdgård borde de kunna hjälpa dig med att få tag i detta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon