Yoanah
Hej,

Jag skulle vilja plantera 5-6 st träd längs med min och grannarnas tomtgräns med ca 4 m mellan varje träd. Läget är norrläge och relativt oskyddat från vind. Helst önskar jag plantera rätt så stora träd som når en maxhöjd på 4-5 m. Vi har tyvärr stenkross ca 40 cm ner under markenytan. Någon som har nån idé om vilka träd som skulle gå att plantera?

Tack på förhand!
Huggorm
Hur är jorden ovanpå stenkrosset? Om det är bra, näringsrik jord är det inga problem. Även ett riktigt stort träd har nog 95% av alla rötter i de översta 40cm jord helt frivilligt. Problemet kommer år som detta när det är torrt för jag skulle tro att jorden där är helt snustorr just nu. Om det är ett skuggigt norrläge hjälper det förstås lite. Men hur skuggigt är det egentligen? Du skulle antagligen kunna plantera syrener om det inte är alldeles beckmörkt. De klarar torra jordar och blir nog runt 4m.
Yoanah
Hej och tack snälla för svar 😊 jag tror jorden är bra utifrån att de växter vi har åt det hållet växer bra. Syren skulle kunna bli jättefint, vad skulle annars kunna fungera? En del av planteringssträckan är väldigt skuggig eftersom vårt hus lämnar skugga åt det hållet nästan hela dagen.
Unni
Fläder? Brokbladig kornell skulle lysa upp lite i skuggan, men blir nog inte så hög.

/Unni
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon