Full version: Häxringar
Näcken
Först hade vi en ring med svamp, sen fick vi en till stor ring förra sommaren med massor av svampar. De är inte skoj och tyvärr har barnen smakat på dem och de är inte helt nyttiga (de är dock inte giftiga i liten mängden). mad.gif

Vad gör jag för att bli av med dem?

Trors vi bor på sandjord har vi även lite annan svamp i trädgården, förra året dök det även upp vit flugsvamp! SOm tur var upptäckte jag det före dotter och hann plocka bort dem.

Jag tycker svampen skall vara i skogen eller åtmisntone ätlig och god.
wink.gif
KURT
Egenligen finns det inte mycket att göra. Man har föreslagit att man skall försöka ändra miljön så radikalt man kan just där. Tex genom att först hacka med grep så att manluftar och gör hål ner och sedan kalka eller på annat sätt radikalt ändra miljön där så att inte svampen trivs längre.
Näcken
Tack, det verkar ju inte hoppfullt.
Hoppas någon annan har något knep.
Får väl prova att kalka annars, är det ok att göra nu innan svamparna utvecklas. Det syns ju exakt var de är för just nu är gräsmattan där extragrön, snart kommer svmaparna sen dör gräset i ringen..........
terraformer
Det finns sjyssta fungicider som kan ta kål på det mesta. Kolla på Granngården, eller rin g till länsstyrelsen. De vet.
Näcken
Tack, ,men vad är fungicider.
Det enda vi hittade sist op granngården var något biomedel som inte verkade, men det var ju min man som var där så kanske det finns mer?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon