nina L
Kolla mitt album (vet inte hur man gör för att lägga in bild i meddelandet eller länk)
Den lilla är väl en knäpparlarv? Vad blir detav en knäpparlarv?
men vad är den stora fläskiga larven för nån?
Copycat
..
Gunvor Nilsson
nina, har du ett album i Odla? I så fall har du glömt att gå in i din kontrollpanel och i profilinformationen så skall du skriva in vad du har för användarnamn i ditt fotoalbum. Då först poppar en kamera och Album upp längst ner i dina inlägg.

/Gunvor

Aha, medan jag skrev så fixade du det! tongue.gif Men usch va äcklig liten larv! ohmy.gif
nina L
NU!! är det fixat! Nu ser ni väl mitt album?
Gossen Ruda
Den lilla är troligen en knäpparlarv och den stora en Skarabidlarv, omöjligt att säga vilken. Ollonborre eller nån släkting.

Av knäpparlarver blir det knäppare. smile.gif Om ingen hittar nån bild på nätet åt dig kan jag skanna en bild i morgon.
magiana
CITAT
Den lilla är troligen en knäpparlarv och den stora en Skarabidlarv, omöjligt att säga vilken. Ollonborre eller nån släkting.

Vad gör skarabidlarven för skada/nytta? Jag brukar nämligen hitta miljarders med såna i hästdynga.
Gossen Ruda
Skarabiderna lever sitt liv precis som andra varelser. Ibland kolliderar deras liv med vårat och då kallas dom skadedjur. Stora skarabidlarver i hästdynga låter som Noshornsbaggar men det finns många mindre arter. Ollonborrarna gnager på växtrötter och räknas därför som skadedjur. Det finns många fler arter.

Till knäpparna. Knäpparlarver är livliga glupska små kryp som antingen äter andra smådjur eller äter på växtrötter, potatis t.ex. Dom fullbildade skalbaggarna ater helst blompollen om dom nu äter nånting. Finns ett knappt 100-tal arter i Sverige.

Dom har fått sitt namn av att dom har en låsanordning på buken med vars hjälp dom kan sprätta iväg om dom hamnat på rygg eller om dom blir illa hanterade av nån större drufs, en människa t.ex. Detta kräver vissa anpassningar. Leden mellan bakkroppen och halsskölden är omvandlad till en gångjärnsled med avfasade kanter. Dessutom är halsskölden i bakhörnen utdragen till mer eller mindre markerade spetsar.

Storlekan ligger för dom flesta mellan 10 och 15 mm men det finns större och mindre. Kroppsformen är som synes av bilderna nedan mer eller mindre spolformig. Färgen mest svart eller brunaktig men det finns färgglada exemplar. En del hanar har stora kamtandade antenner.

Arterna ovan är från vänster till höger och nedåt följande:
Corymbites pectinicornis, Lacon murinus, Corymbites cruciatus, Corymbites castaneus, Elater sp, Elater balteus.

Finns inga svenska namn. Sp(species) betyder att det inte går att bestämma ner till art, bara släkte.
Lajo
Jag har massor av ollonborrelarver (tror jag det är) på min kolonilott. Det har tidigare varit träda och jag har börjat odla upp det. Förra året åt de rackarna upp mängders med grönsaker för mig. Plötsligt hade en rad sallad bara vissnat, men vid närmare titt så fanns det inga rötter kvar och där låg nästan alltid en fet larv straxt under jordytan. Går att ta död på med nematoder (rundmaskar) som man vattnar ut. Säljs på weibulls.

/LJ
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon