Full version: Kronärtskocka...
Maria i Västerås
Lyckades nog skicka mitt förra meddelande innan jag var klar...

Har alltså 3 plantor kronärtskocka som verkat stanna i växten på 2 dm och ser taniga ut. Kan någon tipsa om vad jag ska göra för att få det att hända lite i krukorna!!

Med vänlig hälsning
Maria
CallEva på Öland
Hej Maria!
Har missat Kronärtskockor nu under et antal säsonger så jag väntar på svar från de som lyckas....

Calle på Ön där nu en solljuslampa ger ledljus
Susanna
Hej!

Jag hade kockor för första gången förra året. De var lite besvärliga men gav bra skörd till slut. Satte frön i januari och de kom upp rätt fort. Efter cirka 4 veckor skolade jag om till enskilda krukor. Sedan skolade jag om ytterligare en gång till två liters krukor. Satte ut dem igår efter avhärdning. Jag tror de har känsliga rötter och egentligen gillar de nog inte att byta plats så ofta som jag gjort. De är också känsliga för att vattnas runt rothalsen, den kan ruttna. Men jag tror också att det kan ta lite tid innan det händer något. De ägnar mycket tid till att bygga upp rosetten innan blomstängeln kommer. Nu vet ni hur jag gjort, om det är rätt eller inte har jag ingen aning om! tongue.gif

Susanna
CallEva på Öland
Hej där Susanna!
Tack för ditt tips.
Jag lever i zon 1 men har hittills inte lyckats, precis som säsongen inte räcker till så i år åker dom in i växthuset...

Calle på Ön där ljuset nu lämnat
Britt-Marie
Har satt färdiga plantor kronärtskockor två år i rad, men alla har "bara försvunnit". Kemiskt rent från skockor.
Däremot har vi jordärtskockor som bara blir fler och fler, men det gör inte så mycket. De blommar underbart! Vi tycker inte om jordärtskockor men vi älskar kronärtskockor!
Tänk så fel det kan bli!!!
CallEva på Öland
Hej B-M!
Vi gillar i och för sig "jordisarna" till max...
Men "kronisarna" är ju liksom lite olika...

Calle på Ön där morgonen väntar
Maria i Västerås
Hej igen!

Jag satte mina Impectafrön i februari och har omskolat en gång. Men som sagt, de verkar ha stannat i växten. Det där med risk för ruttna halsar har jag också läst och ska tänka på, hur är det med sol? Jag har ett fönster med sol hela dagen och det tycker jag är lite väl häftigt för de flesta småplantor men vad kan en skocka tänkas föredra? Jag får väl annars avvakta ett tag, de lever ju i alla fall och det vore väldigt kul att få upp en stor planta!!

Jordärtskocka hade jag för första gången förra året och den växte ju utan problem. Förra året köpte jag en färdig planta men i år satte jag egna knölar från den i krukor och de småplantorna sköt i höjden och blev rätt rangliga. De ställer jag ut i västerläge nu varje dag, typ av tidig avhärdning tänkte jag, så kanske de stannar av lite på höjdtillväxten och tjocknar till i stammen...

Annars har vi planterat sparris i år som jag köpte på mässan i Älvsjö - håll en tumme! Vi gjorde som det stod i beskrivningen vi fick, la rötterna i ca 16 cm djup grop, la på ca 6 cm jord på det och ska lägga jord på allteftersom när skotten kommer. Västeråsleran kanske inte är deras favoritplats direkt men den är vad jag har, de får hålla till godo....

Mvh
Maria
Lajo
Jag fick några kronärtskocksplantor av en kompis för två år sedan. Jag hade ingen egen trädgård då utan planterade dem hos mina föräldrar i Östergötland.

Grävde först ner massor av brunnen gödsel och färsk kompost (dvs ej brunnen) ca 70 cm ner i trädgårdslandet (de behöver massor av näring). Sedan satte jag dem med ca 1 meters mellanrum (i slutet av maj, då de var ca 2 dm höga).

La sedan markväv över jorden och klippte hål för skockorna. Vattnade bara vid planteringen. I mitten av september skördade jag stora toppskott. Därefter mellan två och fyra mindre skockor per planta.

Har en egen stor odling i år, och får se hur det går. Har precis avhärdat dem.
/Lasse
Ingrid på Västkusten
Jag har en planta - som jag övervintrat två vinterar nu och aldrig planterat ut p g a avsaknad av bra plats och jag testade ett syskon som stendog - håhåjaja.....i år trodde jag krukan var död i växthuset så jag slängde den med sorg påkomposten å DÅ kom den till liv igen.
Nu är den utplanterad biggrin.gif
men jag tänker ta in den för vintern, det är en Herrgårds nämligen....ja den skall vara lit ehärdigare men stackaren vet när jag får tag i den sorten igen!

Hälsar Ingrid
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Maria i Västerås @ 27-04-2004, 22:14)
Jordärtskocka hade jag för första gången förra året och den växte ju utan problem. Förra året köpte jag en färdig planta men i år satte jag egna knölar från den i krukor och de småplantorna sköt i höjden och blev rätt rangliga. De ställer jag ut i västerläge nu varje dag, typ av tidig avhärdning tänkte jag, så kanske de stannar av lite på höjdtillväxten och tjocknar till i stammen...

Annars har vi planterat sparris i år som jag köpte på mässan i Älvsjö - håll en tumme! Vi gjorde som det stod i beskrivningen vi fick, la rötterna i ca 16 cm djup grop, la på ca 6 cm jord på det och ska lägga jord på allteftersom när skotten kommer. Västeråsleran kanske inte är deras favoritplats direkt men den är vad jag har, de får hålla till godo....

Mvh
Maria

Varför förkultivera jordärtskockor? de är ju härdiga till zon 6-7 och lär övervintra och sätta rejält med nya knölar i västerås utan att man ska behöva hålla på och krångla till det.
Britt-Marie
BLANDA UT LERANS MED SAND. SPARRIS VILL HA VÄLDRÄNERAT. VILL INTE STÅ I VATTEN. TÄNK PÅ ATT DU HAR MYCKET BRETT MELLAN RADERNA. sPARRIS FÅR FRUKTANSVÄRT LÅNGA RÖTTER.
LYCKA TILL! SPARRIS ÄR GOTT, NÄR MAN HAR PLOCKAT DEN SJÄLV I TRÄDGÅRDEN.
Ingrid på Västkusten
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,28-04-2004, 10:12)
CITAT (Maria i Västerås @ 27-04-2004, 22:14)

Maria

Varför förkultivera jordärtskockor? de är ju härdiga till zon 6-7 och lär övervintra och sätta rejält med nya knölar i västerås utan att man ska behöva hålla på och krångla till det.

Sista numret av Natur å Trädgård berättade en hel del kul om just jordärtsskocksoldling och vad Philippe Plönningen rekommenderade!
Och faktiskt förkultivering tro't elle rej. Han tycker det är bra å lyfta dem varje år för att jordförbättra å påstår att resultatet blir mkt bättre....

Hälsar Ingrid
Maria i Västerås
Tack för tipsen! Ja, jordärtskockan ska flyttas i år bl.a. delvis för att jag hört att de helst inte ska vara kvar på samma ställe varje år och förkultivera, tja, det verkade vara en bra idé (?) och det skadar aldrig att testa.

Mvh
Maria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon