ina76
Hejsan alla!

Ni verkar vara så väldigt kunniga på alla områden.

Jag har fått min första trädgård! Ett alldeles nybyggt hus med en liten tom till ca 200 m2 yta att greja med. Inte värst mycke kan tyckas.

Men jag är iallafall taggad att göra bästa möjliga av denna yta, dvs få in allt jag vill ha utan att det blir för mycket.

Tänkte sätta mig någon dag och rita upp härligheten och försöka placera in saker där de ska vara.

Har ni några tankar kring hur man ska planera? Finns det några hemsidor om just detta? Kanske någon bra bok.

Alla tips mottages tacksamt!
ulfven
Jag vet att det finns programvara till din dator som kan användas och de mer avancerade produkterna innehåller visst mer eller mindre realistiska växter som kan placeras ut där storlek och omfång visas i olika perspektiv.

Någon här kan säkert tipsa dig om vart du finner dessa program och sedan brukar det följa en livlig diskussion om huruvida och hur man ska betala upphovsmännen för deras alster wink.gif

Lycka till/ULfven
Helen i Skåne
Hej!
Grattis till trädgården! Har du någon ritning på huset där tomten finns med? Lägg ett papper över och rita in hus och gränser, gör flera. Sedan kan du rita och skissa, flytta och sudda. Det finns många bra böcker på bibblan, Ulla Molins "Leva med trädgård" är jättebra. Många bra exempel och förklaringar, bilder och idéer. Hennes sista trädgård som ligger i Höganäs var MYCKET liten, det trodde jag inte när jag såg bilderna i boken, och blev oerhört förvånad när jag besökte trädgården. Tänk så mycket man kan ha utan att det blir fel om man planerar lite smart och tänker efter före...
Karin Berglundär också en väldigt bra författare och trädgårdsmänniska, det finns flera böcker av henne. Christel Kvant och Gunnel Carlsson har också skrivit böcker om trädgård och planering. Det bästa sättet är att bläddra och fundera ut vad man tycker är vackert och vad man vill ha, blommor eller grönt, perenner eller ettåringar. Hur mycket tid vill man lägga ner? Vill man dra upp växter från frön eller köpa "färdigt"? Vill man ha mycket sten och sittplatser eller vill man ha många rabatter? När man börjar bli klar över vad man vill ha i sin trädgård är det dags att fundera ut VILKA växter det är man ska ha och var man ska sätta dem. Vill man ha insysnskydd eller fritt, har man ett blåshål eller är det skyddat? Vill man att det ska blomma hela säsongen eller är det viktigare att det är växter som är vackra i bladformen/färgen hela tiden, vintergrönt eller inte? När du ska bestämma växtval så spalta upp blomningstiderna i kolumner och likadant med höjd och färg. Sedan kan du se så att du väljer vilka som ska stå längst bak i rabatten och var det ska blomma från vår till höst. Hur kul som helst! Hör gärna av dig om du vill ha tips eller idéer på utformningen! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon