Annie-72
Vad göra, tillsätta ännu mer kväverikt avfall eller??? Vet inte riktigt om vi fått fart på förmultningsprocessen än eller om det bara ruttnar däri.. Men grannarna lynchar mig väl om odören ska fortsätta...//Annie
karinmaria
Du ska tillföra kolrikt material t ex lite grövre sågspån. Blanda ordentligt och täck också komposten med detta. Sågspån i säck kan du få hos närmaste snickeri.
Annie-72
Tack, jag menade kolrikt och blandade tydligen ihop begreppen... wub.gif Men är inte sågspån bland det sämsta alternativet av kolrika ämnen då det är väldigt lång förmultningstid på det... Torv eller löv borde väl vara bättre... unsure.gif //Annie
karinmaria
Det går också bra om du har. Jag har alltid kört med spån och det har funkat alldeles utmärk och jag har bra fart i min varmkompost under den varma delen av året.
Annie-72
Då ska jag ta av det sågspån som gubben presterat fram under all byggnation.. har en hel pulka full i garaget som står under stora sågen.. Tack ska du ha, det känns trist om vår nya varmkompost inte ska vara till ffa gubbens belåtenhet när jag tjatat mig till en.. rolleyes.gif //Annie
MRLINDELL
Blandar man lite spån eller cutterspån och torv och rör om ordentligt medan man fyller komposten så bränner den bättre. Lukten kommer från den nedre delen av komposten som inte blivit luftad. Man bör lägga i lite torv/cutter vid varje tillfälle man lägger saker i komposten. Mängden beror lite på hur varmkomposten fungerar. Till 500L kompost går det åt minst ca 1 sopsäck med strö.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon