Full version: Mask
Maria i Västerås
Vi bor i ett skogsområde där det är blandat tallskog och ett stråk med fukt/myrmark. Nybyggt område. I vårt land har vi skaffat jord från olika ställen; åkerjord (rätt tung), kompostjord från kommunens Återbruk (som däremot känns rätt tunn och fattig faktiskt!) och plantjord från en handelsträdgård som verkar helt OK. Förbättring gäller alla jordsorterna dock och jag har kört med gräs och försöker med en egen kompost bl.a. Men vi har lite maskbrist. Kan man köpa mask på tex handelsträdgårdar - och i så fall har någon av er tips på inköpsställe i Sthlm-Etuna-Vås-Öbro-trakten? Eller kommer daggmaskarna med tiden?

Mvh
Maria
karinmaria
Hej Maria i Västerås! Här är en annan Maria...också från Västerås rolleyes.gif

Jag skulle kunna sätta 100 spänn på att masken kommer, de liksom "kryper till" där det finns ett bra ställe att vara på. Maskar gillar att det finns nåt att äta och därför ska man lämna kvar lite växtdelar som t ex torra löv.

Lycka till!
Virgo
halloj,

här kan ni köpa mask

http://www.vaxelbruk.nu/start.htm
karinmaria
Daggmask är daggmask och kompostmask är kompostmask och i komposten kan man ibland se dem båda men inte i backen va?

Olika filurer alltså!
Jan af Lisö
Man kan ibland köpa dagmask (eller lövmask ?) i fiskeredskapsbutiker. Normalt används dessa som bete/agn när man fiskar. Har även sett i lanthandeln i närheten av populära fiskeområden.
Virgo
CITAT (karinmaria @ 28-04-2004, 06:16)
Daggmask är daggmask och kompostmask är kompostmask och i komposten kan man ibland se dem båda men inte i backen va?

Olika filurer alltså!

Mig veterligen finns ingen art som heter kompostmask, utan det är namnet på maskar som är bra att ha i komposten och gör sitt jobb där.

Köper du mask från det företaget i länken, så får du garanterat bra kompostmask.
(har inget med företaget att göra)

Annars så är det bara kolla hos nån som har en varmkompost och be att få några nävar mask. Det brukar funka bra.
Maria i Västerås
Tack för tipsen! Jag får väl annars ta en cykeltur nästa gång det regnar och samla på mig, eller stånga undan björktrastarna när jag ser dem och sno masken för dem....
Ella
Jo kompostmask och daggmask är olika saker! Echenia fetida( säkert felstavat) är den vanligaste kompostmasken är bra på att äta mycket men den bygger inga gångar som daggmasken gör, tyvärr! Det är ju daggmaskens gångar som gör den så bra!

Du får gå och samla daggmask när det regnar, kanske hittar de dit sjäv också. Och så får du vara noga med att ge den mat, så blir det snart många smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon