Full version: Det växer ju inget!
ulrika88
Har planterat bl a dorotheablomma och praktportlak i såjord, och det har kommit upp små små stänglar med ett hjärtbladspar på för några veckor sedan. Sedan dess har inget hänt, och nu har dessutom samtliga dorotheablommor lagt sig ner! Vad göra? Tar det så lång tid för dem att bildra rotsystem, eller bör jag gödsla, eller vad?
TeliaNet
de kanske vill ha lite vatten?
och kanske lite ljus?
ulrika88-är du 88 år?, inte viste jag att det fanns dator på ålderdomshemmet
ulrika88
Ursäkta?? Vad var det där om? Klart de har fått ljus och vatten, och nej, jag är inte 88... Spelar det någon roll?
Britt-Marie
Upplysning till TeliaNet.
Det FINNS datorer på ålderdomshemmen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ti bee
Jaa, det enda jag kan bidra med är att vissa växter står och stampar rätt så länge innan de sätter fart. Du kan också pröva att byta plats för dem. En del vill ha massor av sol, en del mindre. Kolla också på fröfirmornas hemsidor och se om du kan få något tips om vad just dina växter vill ha där. Det kan ibland ge ngt tycker jag. T ex thompson-morgan.com, jelitto, weibulls.se, impecta.se etc.
Sådde rosa nattljus själv. De stampade jättelänge tills de en dag sköt i höjden.
Hoppas att de sätter fart snart! smile.gif
ulrika88
Tack - jag var på Weibulls på lunchen idag (alltid lika kul! smile.gif ) och de sa ungefär samma sak - prova sig fram och om inget händer på ett par veckor så kan jag plantera om i alla fall och se. Jag håller tummarna....
Unn
Att dorotheablomman lagt sig ned kan väl också bero på rothalsröta, som kan komma om man vattnar väl mycket?

Unn smile.gif
TeliaNet
CITAT (ulrika88 @ 28-04-2004, 10:23)
Ursäkta?? Vad var det där om? Klart de har fått ljus och vatten, och nej, jag är inte 88... Spelar det någon roll?

jag skojade bara lite med dig.
a' du kanske rent av är född 1988?
spelar ingen roll för vi är här för att besvara dina frågor.
ulrika88
Helt ok, har ju fått jättebra svar!

Hm, rothalsröta verkar ju sådär bra, ska vattna mindre och får väl plantera om i värsta fall...
ulrika88
...alltså plantera om nya frön.
Tesa
Har du fått tag på riktigt dålig jord så kan du behöva gödsla lite, litegrann iallafall...för finns det ingen näring i jorden så kan det inte växa...
Betty
Hej ulrika88!
Jag sådde doroteablomma för några år sen, de gör så där!
De står länge och stampar, växer egentligen inte till sig ordentligt förrän man har planterat ut dem utomhus.
Och ja, de har ett lite krypande växtsätt och lägger sig ner, helt normalt för doroteablomma alltså. Bladen kommer också att bli rätt "köttiga" och lite klibbiga, men det ska vara så. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon