Full version: kaffesump + rosor?
mekare
Jag fick tips av en bekant att hälla kaffesump på mina rosor som gödning.
Vi tillverkar rätt mycket kaffesump i mitt hushåll.

så frågan är: hur mycket ska man hälla på? När blir det för mycket?

Jag lägger även marsvinsspån + marsvinsgödsel i rabatterna, läste här att det kan bli giftigt, men gör det något i rabatten? jag odlar inget ätbart där.
Ella
Jag täckodlade med spån från kaninburar, den rabatten omvandlades från rå lera till en fantastiskt mulljord på några år inte heller behövde jag vattna där fasst den låg i varmt söderläge.
Att täckodla med enbart kaffesump verkar itne vara så väldigt bra däremot det är så smått så det blir bara tätt kanske blir det bättre om man gräver ner den???
mekare
Jag testar med kaffesump runt en gammeldags rosbuske, det verkar gå bra hittills, men jag kanske ska blanda upp det med jord.

- ett stort plus är att det doftar nykokt kaffe när jag vattnar smile.gif
Ella
Prova du och berätta sen till hösten hur det har gått smile.gif
Mia, zon 3
Tjena Mekare!

Mosa i äggskal också, jag har för mig att kaffesump är lite surt. Fast jag vet inte säkert. Men rosor gillar äggskal i alla fall!
mekare
bra, tips. då blir det pannkakor i kväll igen smile.gif
Mia, zon 3
Godis! laugh.gif
thomaswahlqvist
En bekant til mig i hotellbranchen samlade hundratals kilo kaffesump från en stor bryggare.
Han krattade ut det och det mesta stannade i växten, gissa om det var tacksamt att retas med honom när vi fikade.
Senare åteupptog han sysslan men i mindre kvantiteter. biggrin.gif
netaave
Jag brukar gräva ner bananskal runt mina rosor, fick det tipset av en gammal trädgårdsmästare för en massa år sen. Mina mår väldigt bra av det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon