Full version: Rhododendron
pimpim
Min man kom hem med 3 st stora rhododendron nu på lunchen. De förra ägarna ville inte ha dom längre och hade försökt att ta död på dom. Men det var visst några riktiga seglivade rackare, och de är alldeles fulla av knoppar. Jag hoppas att de klarar sig ett par 3 timmar tills min man kommer hem igen och kan gräva. Hur ska dom stå, sol eller skugga? Är det någonting annat man ska tänka på?

Pia
kerstin z5-6
Roddar ska ha surjord -torv blandad med lite grus och kogödsel i komposterad form
>De flesta gillar inte söderläge utan vill stå mer halvskuggigt
Gräva ner i lerjord o fylla på med roddejord brukar inte vara nån hit om man bor på kalkrik mark -eftersom de ogillar det.
Ett upphöjt parti av torvblock brukar fungera bättre
Under roddarna kan man sen plantera låga perenner som gillar samma jordmån
Lycka till
ps vattna rejält den första tiden !
pimpim
Tack så jättemycket för svaret Kerstin. Roddarna är i jorden och nu får vi hålla tummarna för att de ska klara sig.

Pia
ingmet
Vattna i massor!!!!!!!!!! huh.gif När du vattnat så du tycker att det räcker så måste du vattna lika mycket till. Det är inget skämt!!! Nu är det dessutom så torrt i backen att etablerade Roddare har det torrt (tolka öken.) Mina 5 Roddare står i nordöstläge nedanför en bergssluttning där det "oftast" är blött, men med denna torra vår är det alldeles för torrt för dessa stackare. Inget småfjutt, TÖM brunnen!!! biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon