Full version: Vadkramper
Mariann
Finns det nått örtte eller annat naturpreparat som man kan inta före läggdags? Det är jätte jobbigt med dessa kramper varje natt kan ju inte sova ordentligt. För de negativa till naturläkemedel så har jag snackat med en läkare jag känner och det finns ingen traditionell medicin för denna åkomma tongue.gif
Nina H
Jag skulle föreslå lite tänj- och sträckrörelser med efterföljande mjuk massage. Upp och ner på tå, ställ framfoten på en tröskel och sträck ut hälsenan så det känns ända upp i vaden.
Lägg gärna en liten kudde under madrassens fotända.
(Om du är gravid så är det helt normalt och får sin naturliga upplösning.)
Det finns ju för all del kramplösande mediciner men det verkar vara att ta i lite.
Mariann
Ska testa detta stäck o tänj + massage. Nix inte gravid som tur är, har redan tre o det räcker. Annars ingen annan ört eller nått?
Ullet
Jag ska lägga mig i fastän jag inte har nån ört eller liknande att komma med men jag vet av egen erfarenhet att det finns traditionell medicin som däremot inte är så känd att den hjälper mot sånt nämligen Parkinsonmedicinen Madopark.

Jag har en bindvävssjukdom som gör att jag har myrkrypningar men också kramper som vanligt symptom oavsett graviditet el annat, det hör liksom till sjukdomen. rolleyes.gif Madopark är kramplösande o är ett dopamin o fungerar toppen mot kramp o krypningar i benen. Många doktorer vet inte om att Madopark används till detta. Jag har många sjukdomskamrater som är hjälpta av Madopark. Värt är det att kolla upp om den fungerar om du inte gjort det för vi är många som fått hjälp av den o som äntligen kan sova om nätterna. Lycka till! smile.gif
lavendel
Hej Mariann!
Varför inte fråga i nån hälsokostaffär dom kanske har nåt att föreslå!
Att se till att hålla sej varm om fötterna tror jag hjälper...gosesockar på när man ska sova...och så tror jag kanske att nåt omega-3 preparat kan hjälpa!
Hade mycket vadkramper förr...men kan inte riktigt komma på vad som fick dom att sluta...förutom gosesockarna då....blir jag kall om fötterna så kan jag börja få krampkänningar igen!
Hoppas du får bättre svar av nån annan!
Lavendel
lavendel
Hej igen!
Läste precis Ullets svar...och det kanske du kan prata med din läkare om!
Det fick mej också att koppla ihop myrkrypningar och kramper(tack Ullet!)..och då vet jag att omega-3 har hjälpt mej!
Det som också har hjälpt är vitamin B-12(behepan eller betolvex),dom finns receptfritt på Apoteket,fast man får fråga efter dom!
Det löser sej nog du!!
Lavendel
sanna
Marianne, min lilla dotter har ofta kramp i benen om kvällarna och nätterna. Vi har fått samma besked som du - det finns inget att göra mot detta! Vi har fått nöja oss med Alvedon, men det tar ju ett bra tag innan det verkar.

Läste så i den underbara boken "Kärringråd och huskurer mot små och stora krämpor" av Miriam Wicklund, om att man kan smörja in det krampande området med japansk pepparmyntsolja som man köper i hälsokosten.

Och ja! Faktiskt! Det hjälper!!! En liten flaska är inte dyr, det kan ju aldrig skada att prova. Vi har den på nattduksbordet nu, ständigt redo när hon börjar gråta.

Sanna smile.gif
lavendel
Hej igen!
Ville bara säga att självklart kan man prova Madopark..men det kan ha en hel del biverkningar som gör att jag iallafall skulle testa andra lösningar först!
Du kan söka information på fass.se!
lavendel
lavendel
Hej Sanna!
Undrar lite...vad skiljer den japanska pepparmyntsoljan från den vanliga man köpa på apoteket....blir bara lite vetgirig...vet du? rolleyes.gif
Lavendel
Copycat
--
*Felix matte*
Hej Mariann!

Du kan testa med att dricka ett par glas Grape Tonic (innehåller Kinin) före sänggående.... Det hjälper mot myrkrypningar, kanske också mot vadkramper.
Jag har ganska svåra vad- och muskelkramper (biverkn. av medicin) och tar Magnesium tabl. som finns på Apotek och troligtvis också på Hälsokost......jätteeffektiv biggrin.gif
eller så kan du på Apoteket köpa Mitt Val 55+, den innehåller högre dos magnesium än andra vitamin och mineraltabl.
Ett extra plus är att alltid sova med tunna ullsockar på fötterna,
brukar finnas att köpa i hälsobutikerna.
Lycka till!
sanna
CITAT (lavendel @ 28-04-2004, 14:47)
Hej Sanna!
Undrar lite...vad skiljer den japanska pepparmyntsoljan från den vanliga man köpa på apoteket....blir bara lite vetgirig...vet du? rolleyes.gif
Lavendel

Hej Lavendel!
Ingen som helst aning! Är på jobbet nu så jag kan inte kolla flaskan, men jag ser om det står något på den ikväll...

Sanna smile.gif
Ti bee
Gravid här, med riktigt jobbiga kramper på nätterna.
Har en enorm soffkudde vid fotändan som jag har benen på, det hjälper mig mkt! Jag fick höja rätt ordentligt för att det skulle ge effekt. Kudde räckte inte, ihopknöglat täcke inte heller osv. Soffkudden är kanske 35 cm hög (jodå, det går att sova på det viset rolleyes.gif ).
Kramperna släpper efter en stund med benen på den här jättekudden.
smile.gif
lavendel
Och så finns det ju den klassiska huskuren...ulltrådar runt vristerna tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif !
Fast..tänk om det hjälper...då ber jag ödmjukast om ursäkt för min misstro!
Lavendel
Ingrid på Västkusten
Se upp med kaffe - drick gärna massor med vatten å se upp med kalla golv
gör gärna stretchövningar med för ibland om an burit tungt tex får man korta tjocka muskler - man tänker inte på att sådant kan hända och sådana muskler krampar emellanåt....

Hälsar Ingrid
Mariann
Hej o jätte tack för alla svar! Jag upplever att jag har varma fötter är i den åldern då jag ibland har en inre eld som brinner sleep.gif få alltså kasta mig ur täcket för att en stund senare kasta mig under igen.
kan hända att detta Remifemin kunde hjälpa mot det. Men mina vadkramper eller ömma vader som nästan krampar sa läkaren att det fanns just detta Kinin men att man kunde få någon blodsjukdom av det därför kan man inte få det utskrivit längre. Dessa myrkrypningar som jag också haft är nu borta med hjälp av järn och B12 (järnbrist o b12 brist). Men kramperna finns kvar ibland mer eller mindre. Denna parkinson medicin är mer för restlegslegs som det brukar kallas och används tydligen inte för kramper. Omega 3 äter jag dagligen och gjort ett bra tag. Vatten har jag ocskå testat men verkar inte fungera nått nämnvärt.
Men jag ska testa detta med massage o sträckningar. Crape tonic kunde man ju testa men då får man ju alla kalorier i sig sad.gif och eftersom jag "bantar" eller rättare sagt motionera bort kilon vill man ju inte stoppa i sig mer än nödvändigt. Gått ner 12 kg på 1 månad genom promenera varje morgon före frukost 1 timma. Riktigt stolt över mig själv. Fortfarande öppen för örter som kan hjälpa
lavendel
Du var ett knepigt fall Marianne tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif !
Men fortfarande har du ju magnesium och pepparmyntsoljan kvar att pröva...för att inte tala om ulltrådarna tongue.gif !!
Det kanske dyker upp nåt revolutionerande råd så småningom!
Men intressant tycker jag...att det finns så många som har dom här besvären och att det finns så många olika sätt att bli av med dom!
Lavendel
sanna
Ska också kolla om det finns fler "kärringråd" i min bok ikväll, Mariann! smile.gif
Har för mig att det var något mer fårtalg, typ... laugh.gif
Nej, skämt åsido, det är ursprungligen en norsk bok och de flesta råd verkar inbegripa fårtalg, verkar det som... wink.gif

Sanna smile.gif
Ullet
Jag har inte haft en enda biverkning av Madopark, inte min mor o moster heller, men det är väl olika från person till person förmodar jag. Inget annat har fungerat för mig och det var en ren tröst från himlen när jag fick den. Det gör att jag får det mer sällan också, en himla bra biverkning om man anser det vara en biverkning. smile.gif smile.gif Min benvärk beror på taskig bindväv men just varför dom med den sjukdomen har så mkt benvärk vet man inte... sad.gif sad.gif
lavendel
Hej Ullet!
Ville inte på något sätt ifrågasätta din positiva erfarenhet av Madopark...har bara träffat en del patienter som haft dåliga effekter av den medicinen!!
Hoppas du inte tog illa upp...fungerar det för dej så är det naturligtvis superbra! rolleyes.gif
Lavendel
Ullet
Inte ett dugg, jag ville bara säga min grej om det som räddat mina nätter. smile.gif Det är lugnt, jag vet att min kropp fungerar lite annorlunda än andras pga den massiva bindvävspåverkan så det som händer andra händer inte mig o tvärtom. laugh.gif laugh.gif Bedövning tar ex inte på mig inte vissa värktabletter mm. Det bästa är ju att slippa ta medicin öht, men inget annat än Madopark funkar för mig. Tyvärr... huh.gif huh.gif smile.gif
lavendel
Tack för ditt svar Ullet! rolleyes.gif
Tesa
..som gammal fotbollspelare (och har även gravid 4 ggr...) så vet jag hur det är med kramp i vaden aj,aj,aj....
Att lägga sig på rygg och få någon att lyfta benet (rakt) och böja upp foten försiktigt framåt (mot skenbenet) brukar hjälpa, man sträcker ut vadmusklen då.... massera gärna muskeln samtidigt...
Om man är vig och inte alltför höggravid kan man göra det på sig själv också....huvudsaken är att benet är rakt.....
Samma övning sträcker ut bakre lårmuskeln också....
Copycat
--
sanna
Hej!

Resten av råden i boken var så knäppa så det är ingen idé att nämna dem ens en gång...eller förresten: tonic water, som redan
har tipsats om av någon här tidigare. "Drick en halv flaska tonic water när du har kramp i vaden eller oroliga ben. Kininet gör att krampen släpper inom fem minuter."

Samarin nämns också.

Sanna
MimE
Jag har ibland problem med myrkrypning och tar naturläkemedlet Venastat mot det och har blivit hjälpt.

Så här står det på kartongen:

"Naturläkemedel för lindring av symptom orsakade av störningar i det venösa blodflödet i benen, så kallad kronisk venös insufficiens, som ofta åtföljs av åderbråck och som kännetecknas av t ex svullnad, tyngdkänsla, smärta, trötthet, klåda, spänningskänsla och VADKRAMPER. Används sedan kronisk venös insufficiens konstaterats av läkare".

Kanske värt att prova?

/Mimmi
sanna
Jo just det, Lavendel!
Det står ingenting om vad som är speciellt japanskt med den japanska pepparmyntan. Det luktar dock betydligt starkare än den pepparmynta man köper på Apoteket, den som man använder till mintkyssar!
Den japanska känns det inte som om man vill förtära...

Sanna smile.gif
Fenja
Drick minst en halv lite vanligt rumstempererat vatten en halvtimme innan du ska gå och lägga dig, kramp i vaderna är oftast vätskebrist så som sagts här tidigare. Du kan också prova att öka saltintaget lite, saltbrist ger samma symptom. Men öka inte detta under en lång period.
Mariann
oj, oj oj vad svar biggrin.gif. Denna pepparmyntsoljan kan ju också vara värd att prova, tack Sanna. I natt kändes vaderna bättre (men inte helt bra) efter sträck o tänj + massage. Vatten funkar inte på mig dels blir jag så himla kissnödig och då vaknar man ju för det.
Så det blir till att inhandla denna olja och fortsätta tänja. Kanske jag ska göra det efter mina raska promenader också för att stretcha så att säga?

Tack Copycat för uppmuntran till viktnedgången! Fast nu sitter de resterande kilona (10-15) som berget verkar det som sad.gif , inte ett gram på 4 veckor snart o ändå har jag intensifierat mitt gående (snabbare) + en intervall träning i gången. ohmy.gif sad.gif .
Undra om man bara ska ha tålamod? unsure.gif Vill liksom inte späka (läs svälta) mig.
Mariann
Hej igen.
Jag kom på att jag har en bok om örter, Hälsa ur Guds apotek av Maria Treben och där står mattlummer påsar. dvs, torkad mattlummer som man lägger på den krampande vaden Hhmm... Jag vet inte hur mattlummer ser ut får ge mig ut på nätet o söka. Ingen här som vet o till äventyrs har en bild?
Mariann
MedicinalväxterHär fanns det mkt att hämta. smile.gif
Copycat
--
Siri
Har haft samma bekymmer med kramper osv. Det som hjälper är att dricka vatten om man nu gör det för lite, men prova definitivt magnesium!!!!!!!
Har gett mig lugn och ro i kroppen och god nattsömn.
Men köp en bra sort med hög biologisk tillgänglighet. Bra märken är Donsbach eller Great Earth. Det är en enorm skillnad att köpa bra eller dåliga tillskott.
Lycka till!
Mariann
Köpte "av en händelse" magnesium/kalcium idag på Coop men märket är Multiplex. innehåll: Kalk 800mg Magnesium 150 mg D vitamin 5 mikrog. BRA?
Mariann
Tack Copycat sleep.gif jag ska belamra mig med t å l a m o d rolleyes.gif
lavendel
Tack för ditt svar Sanna...det där får jag forska vidare i vid tillfälle!
Ha en trevlig helg! smile.gif smile.gif
Lavendel
sanna
Jag brukar få TOKKRAMPER ibland när jag har varit ute på lokal eller på fest. Det brukar komma morgonen efter och det sitter alltid på framsidanav underbenet i någon slags muskel som jag knappt visste om att jag hade! Oftast på vänstra benet också...jag har aldrig annars denna typ av kramp utom just efter festtillfällen, alltså! rolleyes.gif

Frågan är alltså om det beror på alkoholen - alltså någon slags saltbrist...?
Eller på det ivriga dansandet i alldeles för höga klackar? (Jag dansar alltid om tillfälle gives - och jag har då också alltid alldeles för höga klackar...)
Frågan är också varför jag krampar just på vänster framsida?

Inget stort problem medges...men när vi nu ändå har så många på tråden, som verkar insatta i ämnet... biggrin.gif

Sanna smile.gif
sanna
Trevlig helg på dig också, Lavendel! wub.gif - och alla andra naturligtvis!
Vi kanske ses vid brasan?

Sanna smile.gif
Siri
Sanna, det låter som för lite vatten,,, Alkohol har ju en viss vattendrivande effekt. Känner igen det om man tex tränar efter man druckit alkohol på helgen,,,,
Mariann, skulle inte tro att den är så bra. De billiga brukar inte vara det, tyvärr. Ibland kan det vara väldigt låg tillgänglighet.Vilket slags magnesium har du i dem pillren, så ska jag konsultera mina böcker.

Ha det så fint i helgen! Här i Gbg är vädret i allafall underbart. wub.gif

(och dricker ni alkohol så glöm inte att dricka vatten också tongue.gif )
belle
När jag vargravid och led av hemska kramper i benen fick jag rådet att dricka schweppes grape tonic(precis som någon tidigare skrev), innehåller kinin. Jag tyckte att det blev bättre. Sen har jag ett till råd som du får ta med en nypa salt: lägg en vanlig bordskniv under madrassen!!! biggrin.gif
Christoffer
Magnesium + Calciumpulvret Calmac från:

http://www.sv.standardvit.nu/calmax.htm

Det verkar på mindre än en kvart och dessutom sover man skönare.
Mariann
Så här står det på innehållsförteckningen.
Talk
Natriumkarboximetylcellulosa
Magnesiumstearat
Kiseldioxid
Olivolja
Metylhydroxipropylcellulosa

???????????? Bra? Billig vet jag inte om den var den kostade 100 kr.
MimE
CITAT (belle @ 29-04-2004, 18:13)
När jag vargravid och led av hemska kramper i benen fick jag rådet att dricka schweppes grape tonic(precis som någon tidigare skrev), innehåller kinin. Jag tyckte att det blev bättre. Sen har jag ett till råd som du får ta med en nypa salt: lägg en vanlig bordskniv under madrassen!!! biggrin.gif

OBS! Kinin är inte bra att ta när man är gravid.

Själv fick jag rådet att avstå helt från tonic (vilket inte var så svårt då jag avstod gin också laugh.gif ) av min läkare.
(Diskussionen kom upp då vi skulle åka till Gambia och pratade om malariaprofylax som innehåller kinin.)

/Mimmi
Siri
Mariann, nej det är inte den bästa formen av magnesium. Bättre är ex. mg-glycinat, aminosyrebundet mag mfl. De former av magnesium som har lägst biologisk upptagning, kanske bara några procent (!!)alltså av det som står på förpackningen, brukar vara de billiga. Sök som sagt efter Donsbach och Great Earth så är du ialla fall säker på att få bra vitaminer.

Vill du läsa på mer om sådana saker kan jag verkligen rekommendera en bok som heter "Friskare liv med rätt kost+ vitaminer och mineral, en uppslagsbok i tillämpad näringskunskap" av Peter Wilhelmsson (han är naturläkare och näringstrapeut) Superintressant!

Sen funderade jag över innehållet i dina tabletter. Står talk verkligen överst i listan på själva burken? Då är det alltså mest talk i tabletterna,,,

Hoppas att mg kommer att hjälpa dig!
Mariann
Ska kolla efter de märken du säger och "byta upp mig" sleep.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Magnesium hjälper bra. Mina kramper är mycket mindre sedan jag äter magnesium. Och på köpet får du bättre fingernaglar.

Elisabeth
patrik_ekman
Vadkramper kan vara signal på sjukdom. I mitt fall tarmsjukdom. Mina tarmar tog inte upp b12 och folsyra.

Har man ätit mycket värktabletter eller om man äter losec eller likande kan man få den symtomen också eftersom det hämnar b12 upptag.

Andra symptom på allvarlig b12 och folsyrebrist är anemi då ser/märker man att ens sår inte läker. Då har det gått långt. Det gjorde det i mitt fall.

I mitt fall så kommer jag få äta b12 och folsyra resten av mitt liv.
Tarmsjukdomen är inte värre än att det är begränsat till just detta.

Patrik Ekman
Vårgårda
Mocca
Lägg en järnkniv under madrassen. Förvärrar detta dina kramper ligger du antingen på en layline eller en vattenådra. Då bör du flytta din säng omgående.

Jag vet inte var du bor någonstans, men sök i din omgivning efter någon kunnig som kan mäta ut dina bra o mindre bra områden i ditt hus och vad du kan göra i de olika situationerna. Också viktigt att du inte sitter o äter eller har din spis på en sådan plats, plus vilket håll din spis öppnar åt.

Lycka till!

Monica
Mariann
Hhmm... det var intressanta svar det sista. Hade en gång för länge sedan en som mätte just detta. Minns att det gick nått snett över sängen precis vid mina fötter. Minns inte nu om det var currykors eller en leyline. Kanske ska jag kolla detta igen med henne. Men sängen går ju ändå inte att flytta.

Vad det gäller B12 äter jag det redan hade en liten brist det har hjälpt mot det som brukar kallas restlesslegs. Så mina myrkrypningar har försvunnit. något bättre med mina vadkramper det är kanske denna strech massage som gjort det. Har inte fått tummen ur att fixa pepparmintolja. Har inte heller bytt upp mig i magnesiumet men det kommer rolleyes.gif

Vill också meddela copycat att nu "rasar" det igen 15 kg ner sammanlagt på 10 veckor smile.gif rolleyes.gif Fortsätter mina promenader som mer övergått till powerwalk och intervallträningen varannandag också. Har också börjat äta mer efter GI fast "syndar" gör jag ibland.

Nu funderar jag över om man ska skaffa en motionscykel inför vintern unsure.gif wink.gif
Annisen
Min gammelmormor bot på detta är att dricka massa med vatten....
En del kramper tyder oftast på vätskebrist
/ Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon