Marja
Vi ska markbereda runt vår utbyggnat och nu blir det nya rabatter.
Jag ska inte ha rabatter precis inpå husgrunden men kan tänka mej att plantera åtminstone en slingerväxt.
Rabatten har jag tänkt att den ska gå i färgskalan vitt, blå-lila, och ljus rosa och blågrönt. T ex Funkia, stormhatt,blå bergvallmo, akelejor i lila-rosa-vitt , stjärnflocka, lungört Astillbe höstanemon lavendel.(Inte alla samtidigt kanske men som ex)Låter det okej eller??
Skulle vilja ha en slinger/klätterväxt i bakgrunden.
Gillar ju klätterhortensia, kaprifol , men funkar dessa. Jag har sol iofs på morgonen förmiddagen och sirlig kvällssol, men annars är där skugga
Någon med tips??
MVH Marja rolleyes.gif
Eva i Norrköping
Klätterhortensia funkar bra i skugga! Min har knappt någon sol alls, men växer ändå, och blommar. Mycket tacksam!
Fenja
Kaprifol klarar sig också bra på relativt skuggiga platser.
Marja
Tack å tack för svaren!
Då är det bara till att välja.....hmmmmm unsure.gif

Men vi ska ju även bygga altan och farstukvist i anslutning så min första tanke blev klätterhortensia mot väggen och kaprifolen vid farstukvisten.....
Vi får se hur det blir i slutändan..
//Marja
Ingis
Bara en liten varning om ni har trähus. Låt inte klätterhortensian klättra på väggen utan sätt den på en spalje. Den har världen sugrötter som kan skada väggen.
Mi70
Vill du ha något grönt och vackert så prova pipranka, den har stora härligt ljusgröna blad som lägger sig omlott, som ett skiffertak, mycket vackert. Långsam i starten men sedan desto mer! Trivs i skuggan.
Marja
CITAT (Mi70 @ 04-05-2004, 15:02)
Vill du ha något grönt och vackert så prova pipranka, den har stora härligt ljusgröna blad som lägger sig omlott, som ett skiffertak, mycket vackert. Långsam i starten men sedan desto mer! Trivs i skuggan.

Åhhhh ja, hade glömt den men håller med den är läcker.
Tack för påminnelsen rolleyes.gif
Marja
CITAT (Ingis @ 02-05-2004, 18:35)
Bara en liten varning om ni har trähus. Låt inte klätterhortensian klättra på väggen utan sätt den på en spalje. Den har världen sugrötter som kan skada väggen.

Tack för tipset! Sånt är värdefullt att veta smile.gif
La Strega
Hur fort växer piprankan? är den flerårig? vissnar den ner?
belle
Den är flerårig, blit större för vart år som går, Och så är den ju så himla fin!!! smile.gif
belle
Växer rätt sakta i början, men när den är etablerad sätter den fart
kerstin z5-6

Kör min standard igen då -2 m högt klättrande "fänrikshjärta liknande"
fuktälskande klätterväxt för skugga , bienn men självsår -
dock ej besvärande självsådd smile.gif
Adlumnia fungosa
La Strega
behöver piprankan en spaljé eller kan den klättra direkt på väggen? (trähus) hurdan spaljé i såna fall?
kan man ha den i kruka? hur stor?

*är på det frågvisa humöret* tongue.gif
Ingo
Piprankan har inga sugfötter eller liknande, så den behöver något att slingra sig omkring.
Den vanliga piprankan (aristolochia macrophylla) är känd för att vara trög i början, det kan ta flera år innan den börjar växa på allvar, men arten koreansk pipranka (a. manchuriensis) är snabbare i starten.

Vet inte om man kan ha den i kruka. Har aldrig sett det.
Eivor
Skulle det inte vara fint med humle? Växer som bara den....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon