Jan af Lisö
Nu är det den tid på året som man kan börja planera och fundera vad man skall plantera i sin trädgård till våren. Det som jag tycker är kul är lite annorlunda frukt och bär som man inte förknippar med svensk trädgårdsodling. Hittills så har jag skaffat en Frost persika och funderar på amerikanska blåbär, vinranka samt manchrisk valnöt till våren !! rolleyes.gif

Skulle uppskatta flera tips och idéer.

Trädgården ligger i Stockholm (zon II på vissa kartor, zon III på andra) södra skärgården, Lisö; vid inloppet till Söderälje, rätt så vindskyddat (men inte helt) samt växterna växer på friland. rolleyes.gif

wink.gif wink.gif wink.gif wink.gif wink.gif wink.gif wink.gif wub.gif wink.gif wink.gif wink.gif wink.gif wink.gif wink.gif wink.gif
hans-Ålösund
Du skall absolut plantera några vinrankor och gärna de lettiska Spulga och Zilga och ev. någon tysk druva- det kan gå bra. De lettiska druvorna har krut i sig och klarar vintern fint bara du klipper på vintern när du kortar ner dem- på sommaren får du inte klippa i förvedad stam -bara i de gröna färska rankorna.
Låt dem växa fritt de första två åren sedan kan du börja dra åt tyglarna så att det blir frukt på karten.
En bra buske är Aronia den ger fina bär som är stora och saftiga. Men köp den rätta sorten- stor svart aronia.
Åsa, mälardalen zon 2
Rosenkvitten finns både med tornar och utan. Vacker blomning, tjusiga äpplelika stenhårda sura frukter med hög pektinhalt som man kokar en god gelé på + rosenkvitten är god i sylt ihop med jordgubbar. Busken har anspråkslösa krav på jorden men den vill ha bra dränering och soligt läge. Ofta krävs det 2 buskar för att man ska få frukt så har inte någon av grannarna rosenkvitten kan det vara bra idé att plantera fler än en buske. De är ofta härdiga upp till zon 4-5.

Vanlig hassel är kanske inte ovanlig men det finns förädlade sorter med större nötter ex. Cosford, Halländsk Jätte och Lambert Filbert härdiga till zon 4.

Sedan finns det även en korsning mellan krusbär och vinbär = Krusvinbäret ´Josta´härdig till zon 5, kanske inte så produktiv buske men ett lite udda inslag.

I ett riktigt gynnsamt läge kanske även mispeln (mespilus germanica) klarar sig den är härdig ungefär till zon 2. Den har vacker blomning och lite udda päronlika frukter som man plockar av och låter bli lite övermogna och sedan kan man koka gele och marmelad på dem. Växtsättet påminner om äppelträd.

KURT
havtorn är mycket annspråkslös och tålig. Ger vackra bär med mycket C- och A- vitamin. Eftersom de är skildkönade så måste man ha flera buskar, minst 1 hane / 10 honor är lämplig haremstorlek.

Cilla
Man kan ju också odla vanliga fruktsorter på mindre vanliga sätt;

- slån uppstammat som träd
- röda päron på spaljé eller i båge
- kort eller lång bågformad lepagehäck i äpple eller päron
- vinrankor inne på sommarveranda eller liknande

I växt- eller glashus zon 2 borde man kunna klara ett fikonträd. Det finns aprikossorter man kan spaljera mot vägg i zon 2. Granatäppleträd växer ju vid Medelhavet, frågan är om man kan skapa ett sådant klimat i ett svenskt växthus. Har aldrig hört talas om någon som provat - du kan kanske bli den första som lyckas?

Det mest udda jag odlar är kanske pinjenötsträden - i kruka inomhus som ställs ut på sommaren. Lätt att få att gro från oskalade, obearbetade nötter. Banan har också varit lätt att få upp från frö.
Anders zon III
Om jag inte har fel så borde du ha kalkrik jord som i de flesta sprickdalar i trakten..
Ön Oaxen utanför dig är ju ren kalkberggrund. Isåfall är det viktigt att byta ut jorden där du planterar staketdruvor eftersom de vill ha kemiskt sur jord. Eller välj hellre härdiga sorter av den vanliga druvan.

Svart mullbär vore väl nåt att plantera om du har ett ställe med full sol. Smakade för första gången sådana i höstas i koloniområdet vid Årstaviken i Stockholm. Smaken en blandning av röd druva/svart vinbär/björnbär och mycket söta. Trädet där är 3-4 meter tror jag och högre lär det bli, mycket frodigt. Mognar i omgångar, så det finns bär länge.
Hannele
Jag har planterat mullbärsträd , den har så vackra blad.
Vi har redan egna bin, varför inte silkesfjärilar också...?? rolleyes.gif

Vita smultron är fina, vi har tayberry, korsning mellan hallon+björnbär,
och biva – korsning mellan krusbär+vinbär, vi bor i zon 1-2.
Anders zon III
Det är väl de VITA mullbärsträden man har till silkesfjärilarna..? Har för mig det. De träden är lite härdigare än de med svarta bär och är väldigt fina.

Frukterna har jag ätit, men jag är allergisk för dem tyvärr. Vet inte om de brukar ätas, man har dem väl inte för bärens skull?
Cilla
På 1800-talets första hälft började man odla mullbärsträd för att försöka få igång silkestillverkning i Sverige. Försöket misslyckades. Här finns en kort bra historik http://www.visingso.net/turokul/sevardheter/mullbar/.

På senare tid har man korspollinerat ananas och mullbär och det sägs ha blivit en frukt.

Den vita, Molbus alba, är härdigare.

Fin bild på trädet finns här.
Anders zon III
Jaha, så både den vita och svarta användes för silkestllverkningen, det visste jag inte!

Korspollinera ananas och mullbär? KAN det vara riktigt, de är ju så avlägset besläktade... Är det inte fråga om en genkorsning i laboratorium isåfall? Liksom man faktiskt korsat människa och (SANT!)morot! Urk!
Waldemar
Jag tänker själv prova att så Gyllenbär i år. Skall vara goda att äta sägs det. Har tidigare haft Japanska Lycktor men fy sjutton för dom bären. Kunde inte låta bli att provsmaka.
Cilla
Gyllenbär är lätta att få stora och fruktbärande, iallafall om man har dem i kruka och har tur att få en solig sommar som den förra. Jag hade en som gav ca 100 frukter, köpte som liten planta på tidiga våren. Det går också att dra upp dem från frö.

Urgoda frukter verkligen, extremt vitaminrika.

Bra länk om skötsel mm: http://www.odla.nu/vegt/gyllenb.shtml

Åsa, mälardalen zon 2
Japp gyllenbär är en lättodlad växt, den är även lätt att dra upp från frö. Precis som med tomat så sår man ca 8 veckor innan utplantering det tar ofta 2-3v innan fröna gror och det är bra om sådden står varmt under groningen ca +25. Det brukar gå bra att skörda eget frö av gyllenbär så ofta behöver man bara handla frön en gång sedan kan man skörda nytt frö år efter år.

Gyllenbär funkar även ofta på friland(åtminstone upp till mellansverige) gärna i ett skyddat läge. Jag har odlat intill en husvägg en normal svensk sommar och jag fick mängder med bär.

Håller också med om att japanska lyktor har uräckliga bär, jag läste i en bok att bären var ätliga och bestämde mig för att prova. Troligtvis hade författaren inte provat bären själv utan gick efter tesen ogiftig = ätlig. Ungefär samma som Impecta kör med i år angående känguruäpplet. Växten är mycket giftig dock inte de väl mogna frukterna de är ogiftiga (omogna frukter är giftiga), impecta hävdar då att de är ätliga, men enligt info som jag hittar på nätet så ska de inte smaka vidare gott. Men jag får väl provsmaka någon frukt i år och se.
Berith
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,19-01-2003, 14:13)
--- Men jag får väl provsmaka någon frukt i år och se.

Jag blir så jäkla sjuk av physalis, vet inte varför. Jag kräks tills magen nästan vänts sej utochin, tills det absolut inte finns nåt mer att få upp. Första gången det hände misstänkte jag att jag bara fått dåliga bär, men sen hände det igen och nu äter jag allllldrig några physalis mer!

Åsa, ät inte nåt giftigt bara för att testa, tänk på att vi behöver dej här! smile.gif
Anders zon III
ovanligt:

http://members.aol.com/agrumivos2/citrue.htm
Cilla
Firman svarar i mail till mig att de mest köldtåliga citrussorterna (i din länk Anders) kan klara våra breddgrader med vintertäckning. Jag tvivlar, men det kan vara läge att testa i zon 1.
Anders zon III
Det ska självklart testas även i min zon! Kaxigt va? sleep.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Här är vad Ingrid på västkusten sade om Poncirus trifoliata (som det vetenskapliga namnet är på de superhärdiga citrusarna i inlägget som ska klara -20C) i ett inlägg i gamla forumet .

http://www.odla.nu/forum/webbbs_config.pl?read=18609
Anders zon III
Var tvungen att maila zonknäckare No 1 (?), Kenneth Nilsson, som naturligtvis visade sig ha den på sin kolonilott vid Årstaviken sedan 15 år... Inga frostskador under alla dessa vintrar.

Och aldrig haft vintertäckning!
Gunvor Nilsson
Men Kenneth N.:s koloni vetter väl rakt mot söder och i en sluttning så det når väl inga nordanvindar dit. Kan väl nästan räknas som zon 1½!? Stans bästa koloniläge!
Anders zon III
Förvisso! Men om den klarat femton vintrar utan skador - utan täckning - så kan man väl i ett annat glassigt läge våga prova och kanske täcka om det är riktigt extremväder.

Jag föreslog honom en känsligare sort som ger frukter som man kan äta... Hoppas han antar utmaningen...
Ingrid på Västkusten
Kenneth har sitt emot ett plank i rakt söderläge i perfekt dränage och den växer välan inget nämnvärt har jag för mig. Det är zon 0 han har där :-))

Tänk - jag stod på Trädgårdsamatörerna i Göteborgs växtmarknad för ett par år sedan och sålde Poncirusfröplantor - men ändock, mina sparade fröplantor övervitnrar i växthuset fortfarande, jag är en fegis men det är man i zon 2 med lera.

kenneth har testat Meyers lemon vet jag - anses vara den köldhärdiagset citronen, men den dog knall och fall. Många tror ju att när det står i böckerna minus 10 - minus femton så klarar träden detta, men det betyder oftast en kort köldknäpp på vuxen ved.

Hälsar ingrid
Anders zon III
Jo, visst är minimitemperaturen bara EN av många faktorer när man ska få grepp om en växts förmåga att växa bra. Frostfri säsong, sommartemperaturer, solmängd och vegetationslängd är andra faktorer... Men jag tror inte att citrus är så välbeprövat att vi idag vet var gränsen går. Det har ju tagit ett tag för många andra nya arter innan man förstått...

Men Meyers lemon! Den ska inte tåla lägre än +2 vad jag läst - så sån hybris har jag inte så att jag tror på den!
:-)
Cilla
Efter läsning av Anders citruslänk och kontakterna med företaget och Ingrids inlägg och lite till - nu har jag beslutat att mitt växthus ska ha värmeslingor i marken, för där ska bli citrusträd!

Jag tror absolut att det är värt att experimentera med härdigheten hos olika sorter. Med betoning på experiment - man kan inte räkna med fantastisk tillväxt eller att man för evigt ska ha sitt lilla cistrusträd kvar.

Jag tror det är vår långa köldperiod som knäcker de flesta exotiska plantor, även dem som tål minusknäppar. Tjälen och genomfrusenheten under lång tid. Dessutom knäcks vissa av att vår ljusperiod är så kort.

Så för att lyckas med zonknäckarexperiment tror jag man måste inrikta sig på att minska dessa faktorer - tjälens djup och långvarighet, luftens kyla och ev också ljusmängden per år.
Ingrid på Västkusten
Ljuvligt :-) och varför itne ;-)
Tänk på viktorianerna som övervintrade sina trän nollgradigt i kolmörkt hus med bara brinnande hästgödsel runt krukorna ;-) hela vintern lång.

Mycket är ju br amkt härdigare bara rötterna står varmt,

Hälsar ingrid
Cilla
Ingrid - vad tror du om att satsa på den mest köldtåliga cistrussorten och sedan ympa på några av de andra? Så brukar jag göra med mina äpplen och päron - ympa in sorter som är mindre härdiga och när man misslyckas endast få en och annan kvist frusen och en eller annan sur frukt i trädet.

Har du testat att ympa/ockulera citrus? Svårt? Var finner man vilka sorter som passar på vilka underlag/grundstammar?
Någon annan som testat?

Har för mig att man brukar ympa in olika citrusar på pomerans, Citrus aurantium, för att denna ska vara härdigare som grundstam. Och att citroner ofta ympas på bergamott (kanske är det du som skrivit detta).

Ny-ockulerade citrusar. Frågan är vilket underlaget är.

Citrusdrömmar...
Ingrid på Västkusten
Todeloo Cilla,

Nu pratar vi drömamr här :-)
Jag har haft drömamr om okulering och testa köldhärdiga citrusar- vilket är en orsakt till att jag ju samlar lite fröplantor av poncirus trifoliata - Bernhard fnyser säkert LOL men för oss amatörer är färska frön av poncirus inget vi ramlar över och han får ju sina frysta ifrån caloforniern - P trifloatafrön förlorar ju grobarheten extremt snabbt :-/
men jag ahr itne testat - jag odlar underlaget febrilt - :-)

vanligt förr i underlagsväg var ju Seville orange - men i köldhärdighetsväg är nog poncirus överlägsen.....och det ger citrus som är långsamma ch inte ger så stora plantor med - idealiskt för små uterum :-)

Honest injun - allt jag har köpt av Bernhard är dött - pg a sköldlöss- han odlar ekologiskt och på den tiden hade jag itne kontakterna med de gifter som tar död på sköldlöss - mina plantor dog helt sonika efter ett års intensivt kämpande..... nu skulle jag ha dem rena på ett kick. tråkig erfarenhet - men det var 1999. 2000 hade vi startat åka mer på kontinentala plantskolor och hittat rätt. Har man längtat i flera år och surfat på Nätet så var det hemskt kul at kunna göra allting IRL.
Nu bygger vi vinterträdgård och det blir nog en ny shoppingrunda snart igen - nu skall sköldlössen inte stoppa mig för FEM öre.
men det är bra attt änna till - rött spinn och sköldlöss- skall man odla seriöst måste man kunna ta itu med dessa hemskeohyror.

Funderar ingrid
Ingrid på Västkusten
PS

Jag glömde - vi bygger ju vinterträdgård - www.alltomtradgard.se fotoalbum - ingrid på Västkusten .----- vilket skall bli ett växtparadis:->D
så - växtinresset går lie på halv låga till det är klart = ny och MYCKET plats!

Ojoj!"

ingrid
Cilla
Inger - ovanligt vackert hus! Den där vinterträdgården kommer inte gå av för hackor!!!

Idag har jag byggt hus hela dagen. Bilat i lecaväggar för att elrören ska kunna petas in och ut. Mången gång ifrågasätter jag att man hålelr på så här. Vad spelar det för roll om golven är lite sneda, elsladdarna sticker ut och takpanelen lite skev - egentligen...

Men ändå. Jaså du har ett grunstamsprojekt! Poncirus trifoliata skriver du - är det denna som Bernhards härdiga citrusar står på? Var får du tag i frukt eller frö? Kan man köpa grunstammar av Bernhard tro? Har du testat att ockulera citrus - svårt?

Blir många frågor här...

Bra att veta mer om problemet med sköldlöss. Jag har fått TRE träd dödade i somras - sköldlössen spred sig på dem i en fart jag aldrig sett dem sprida sig förr. Helt klart att det vanliga klämtricket inte fungerar - man hinner inte på citrusarna som man gör med många andra sköldlössangripna växter.

Spinn tycker jag man brukar klara av om man har duschmöjligheter. Att man kan ta in dem för heldusch med intvålning alltså, inte bara de där blomsprutedimmorna. För närvarande har jag för kallt för spinnet, de verkar inte klara av lite minus även om det iallafall är vindstilla inomhus.

Har du hälsat på Bernhard?
Vad använder du mot sköldlössen på citrusarna och vad har du testat som inte funkat tidigare?

c i t r u s d r ö m m a r
Gunvor Nilsson
Fungerar inte Provado på sköldlöss när det gäller citrus? Det går ju bra mot sköldlöss på orkidéer!
Åsa, mälardalen zon 2
Vissa sköldlöss är sega och överlever det mesta, jag har haft problem med sköldlöss på orkidéer och de överlevde såpsprit av olika styrka, provado mm. Det enda som fungerade på mina sköldlöss var Bionimet jag köpte på Orchidéhuset i stockholm.
Cilla
Jag har alltid lyckats klämma ihjäl sköldlköss innan jag började odla inomhuscitrus. Jag tror man måste vara beredd med något annat medel än fingrarna. Frågan är bara vilket man ska använda. Jag äter ju frukterna sedan också, med skal och allt (marmelad), så helst ska det vara något ätligt. Finns inget sådant måste jag övergå till något annat - suck!

Vilka miljöbetingelser gillar sköldlössen? Finns det sätt man kan förebygga deras framfart?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon