Full version: Balkongpucko
fettmule
Jag har nu, istället för att snickra, murat en jättestor balkonglåda av lecablock (5 x 0,5 m) som jag ska plantera allt möjligt i (solrosor, klematis, balsaminer, olika lökväxter, krasse, luktärter, kryddväxter, smultron mm). Vad ska jag då använda för jord och gödning? Jag vill ju gärna bara använda en sort om det är möjligt…

Tack för alla balkonglådetips förresten!
160kvm stort hus
Jag köpte balkonglådejord på ica maxi förra året.
Jordliknande innehåll fast med leca kulor i, och det växte som sjutton!
Plus att jag köpte ett litet paket med grönsaksgödsel, finns även för blommor. Lika stort som ett halft mjölkpaket. Ca.

JAg gjorde så här att jag la i ett lager jord, typ 2dm. Hällde ut gödsel kulorna.
I med ett lager jord till.
Gödselkulor. Spred dom längs hela botten.
Jord
Gödsel
osv.

Hur bra som helst. '

Fast det finns säkert andra knep oxå.

Mvh G
Prinsessan
Den bästa jorden är Hasselfors som finns att köpa på plantagen, den sämsta är icas ekologiska. Kör på den förstnämda, eller ta tex eldorado och blanda i lite kompostjord.
160kvm stort hus
Jag köpte hasselfors i år. Skitdyra.
När jag har planterat om ca hälften av plantorna. ( 65 st )
Och vattnat och så.
Efter två dagar började jorden möggla!!!
Skitjord med andra ord. Det har jag aldrig råkat ut för!!

Så i helgen ska jag plantera om mina 65 plantor igen....

Roligare kan man ha...

Så köp inte hasselfors!

Köp nån där mitt i mellan och är det alldeles för lågt innehåll kan man ju alltid blanda i lite gödsel eller likande. Finns ju oxå fem för 100... tongue.gif
Annki
Efter tips från yrkesodlare har jag i alla år använt Hasselfors, och tycker sammansättningen i den jorden är den bästa. Den fick även bra betyg i årets jordtest. Ett år hade jag otur och drabbades av sorgmygg i jorden. Jag ringde Hasselfors. Och några dagar senare anlände två rör med biologisk bekämpning att vattna med. Fungerade perfekt. Så om du anser att det är fel på Hasselfors jord, tycker jag du ska ta och ringa dem. De hjälper dig säkert.

Jorden i "5 för 100" skulle jag absolut inte använda på balkongen. Möjligen i kolonilotten.
Virgo
CITAT (Annki @ 07-05-2004, 12:45)
Efter tips från yrkesodlare har jag i alla år använt Hasselfors, och tycker sammansättningen i den jorden är den bästa. Den fick även bra betyg i årets jordtest. Ett år hade jag otur och drabbades av sorgmygg i jorden. Jag ringde Hasselfors. Och några dagar senare anlände två rör med biologisk bekämpning att vattna med. Fungerade perfekt. Så om du anser att det är fel på Hasselfors jord, tycker jag du ska ta och ringa dem. De hjälper dig säkert.

Jorden i "5 för 100" skulle jag absolut inte använda på balkongen. Möjligen i kolonilotten.

Det är ju klart att dessa yrkesodlare = trädgårdsmästare säger så, då de saluför denna sk "jord"

5 säckar för 100 eller 4 för hundra är bra om man endast tar kogödselsäckarna. I dom är det minst torv.

Så köp kogödsel i säck samt barkmull.

Såg ni förresten gårdagens Carin 21.30 på TV2?
Pratshowen med Kjell Eriksson trädgårdsmästarn?
Han har samma syn om påsjord som jag och några till har.
Säkert den vettigaste trädgårdsmästarn i Sverige tongue.gif
160kvm stort hus
Ja, men vad ska dom göra?
Komma hem till mig och plantera om alla mina plantor?

Mvh G
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon