Full version: Avhärdning
Ti bee
Här bångnar det! Plantor överallt! Bord släpas upp från källaren, gamla slagbord fälls ut och allt fylls till brädderna med krukor med små plantor. Var eller varannan dag ökar samlingen med en 15 omskolade krukor till...
Kul, men...hmhm...hur ska det gå till allting...
Det är fortfarande ganska kallt på nätterna, vågar jag verkligen sätta ut plantor i växthuset med flera lager knöglig fiberväv över? Hur många lager? unsure.gif Liiite orolig, skulle bli rätt nedtagen om allt gick och dödde. sad.gif
Ska jag härda ut själv och låta huset bli fullständigt ockuperat av plantor innan jag tar steget ut eller kan jag börja flytta ut plantor för att maka plats åt nya?
Häromdagen var det ca 3 grader på natten i trakten.
Vad tror ni gamla avhärdningsuvar? huh.gif smile.gif
Unn
Hej!
Någon avhärdningsuv räknar jag mig ju inte till....
Ville bara bekänna, oss zon 1:are emellan, att alla mina redan är ute sedan många dagar wacko.gif (...perennerna då, tomater å sånt huserar inne än) Har varit beredd med fiberduken (efter tips från kloka forumister) om natten tycks bli kall, men sista veckan har jag faktiskt glömt att bry mig, och de tycks leva alla än smile.gif ...

Unn
Ti bee
smile.gif Modig du!
Hur lång avhärdningstid hade du då? Eller åkte de bara ut en dag? Jag har inte tid att släpa allt ut och in om dagarna....och gitter inte med gigantmagen jag bär på...
Så jag hoppas på att du säger att du minsann slängde ut alltihop en dag och att allt ju gick bra ändå? rolleyes.gif smile.gif
kerstin z5-6
Växthus ? då är väl det intressanta hur många plus är det där på natten ?
Ettåringar fixar inte 0 eller minus perenner kan göra det -fiberväv 3-5 lager
frostvakt sen kan du sova lungt

Ps - 4 i natt säkert - 2 i växthuset , nån " hade dragit ur proppen .... alla perenner helt ok smile.gif
haft plantor i växthuset över 1 månad nu
miaadner
Hänger på med en egen fråga.

Jag har skaffat ett litet växthus. Ett sånt där med ett plastöverdrag och 3 våningar.
Hos mig är det också fullt av frösådder och omskolade plantor. Jag har dessutom begränsat med ställen att ha dom inomhus eftersom jag också har en 1-åring med beundransvärd räckvidd...

Undrar nu om jag kan ställa ut växthuset ute på altanen, åtminstone dagtid. Det är skugga på altanen större delen av dagen så här års. Antar att jag måste släpa in det varje kväll. Vad tycker då plantorna om temperaturskillnaden dag/natt?

Hoppas det var ok att jag hängde på din tråd Ti Bee!
AgnesC
En hel del av mina plantor, både perenner och ettåriga, har utan pardon åkt direkt ut. Jag har gjort enkla kallbänkar av pallkragar och gamla fönster, står intill en stengrund på en grusgård i soligt läge. Lägger över gamla täcken nattetid. I natt var det alldeles vitt ute på gräsmattan, men helt ok under täckena! En del plantor har för att göra saken ännu värre planterats om samtidigt som jag satte ut dem, men de vet nog inte om att detta är mot bättre vetande, för de växer som sjutton!
kerstin z5-6
Visst kan du ta ut det -och gör som Agnes bädda in det med gamla mattor o täcken nattetid så slipper du släpa ut o in smile.gif
Ti bee
Ja, vilka rysare det är ibland! 'Dragit ur proppen', ja jesses...
Här har vi drabbats av en massa ohyra helt plötsligt nu idag (tja, för mig kom det som en överraskning i alla fall).
Karantän instiftad! Besprutning genomförd!
Gula små kryp, bladen blir utsugna. Säkert helt vanliga.. ja vadå?

Tack för alla svar!! Det blir nog en flytt ut snart tror jag, om inte allt går och dör av en massinvasion gula kryp förstås....
smile.gif
Unn
Ja, har du växthus är det nog ingen ko på isen. Satte ut akvilejor i kallbänk (i frigolitlåda med ett par lager fiberduk och glas) nån vecka innan påsk, och de ser faktiskt mer piggelina ut än de jag sparade inne som försäkring!
Avhärdningstid....tja, hrmmm...första dagen tar det bra mycket längre tid att bära ut och in allt än den tid de står ute, andra dagen är jag oxå kycklingmamma, men rätt snart därefter bara glömmer jag dem! Säkert inte det bästa, men det går! Fast när jag ventilerade denna min slarvighet här för en tid sedan fick jag ju det lysande förslaget (av några gamla avhärdningsuvar smile.gif ) att lägga på rejält med fiberdukslager och ta bort ett i taget i stället för att släpa allt ut och in varje dag...Sannerligen en bra idé för grävtrötta ryggar och växande magar!

Unn smile.gif
Ti bee
Ja här var det en som sprang (njaa, OK, åkte bil) till affärn och köpte fiberfilt på en gång! Så fiberfilt har jag nu gott om. laugh.gif Orkar verkligen inte släpa ut och in, betalar t o m för att slippa just nu....foglossningen är inte kul för stunden.
Så jag prövar den metoden med filten! Imorgon åker en massa plantor ut!! Det ska bli bra väder över helgen.
smile.gif
(kanske behåller någon 'kopia' inne som försäkring jag med.... rolleyes.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon