Full version: Ovanlig krukväxt?
CarolineB
Jag har fått skott av en, enligt uppgift, mycket gammal krukväxt. Bladen är tjocka, gröna på ovansidan och röda på undersidan. Stjälkarna och växtsättet påminner om porslinsblomma men är inte övertygad om att det är en sån. Bladen är tigrerade i mönstret. Satte några stjälkar i två krukor o snart kom späda gröna blad upp. Sen kom ett par blommor som är rätt oansenliga o ser inte alls ut som porslinsblommor. Finns det någon som kan säga vad detta är för växt? Bilden är på den gamla blomman. Gick inte att ladda upp fler bilder
CarolineB
Här kommer bild på själva blomman.
RibesRubusVitis
Ser ut som en ampelfackla, fast ovanligt färgrik.
Åsa, mälardalen zon 2
Eller purpurfackla Aeschynanthus marmoratus https://www.bing.com/images/search?q=aeschy...amp;FORM=HDRSC2
CarolineB
JA, Purpurfackla är det! Helt säkert sedan jag googlat fram ett antal bilder. Tack snälla, gåtan är löst och jag ska också meddela ägaren till moderblomman :-) Hon hade inte en aning om vad det var. Ska bli kul att stifta bekantskap med denna nyhet (för mig iallafall)!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon