Full version: Ros
Ninni
I helgen beskar jag mina rosor. Har en Queen Elisabeth som jag planterade förra sommaren. Jag hittade några små knoppar ganska långt upp på busken, men jag vill ju inte ha över en halvmeter torra grenar längst ner och sen färska grenar. Så jag beskar den ganska hårt ca tre decimeter ovanför marken.
Nu ser den väldigt torr och ledsen ut och snitten där jag beskar är uttorkade. Har jag tagit död på den, eller kommer det att skjuta nya skott?
Åsa, mälardalen zon 2
Du sparade ju 30cm ofta klarar rosor hårdare klippning än så, en del av mina har jag varit tvungen att klippa någon decimeter ovanför marken och det vet jag att de brukar klara. Rosor klarar ofta hård beskärning men är det rosor som blommar på äldre ved så kan blomningen utebli.

Hur är det med vattningen? Rosor vill gärna ha rejält med vatten på våren-försommaren. Har du tittat efter så inte någon sork har tuggat på rötterna? är rötterna borta brukar rosorna vissna framåt våren då de inte kan dra upp vatten. Titta om det finns mörklila fläckar med röd kant på stammarna som är kvar på rosen. Allt ovanför de mörklila fläckarna brukar vissna så dessa grenar brukar man klippa bort helt vid beskärningen. Detta är en svampsjukdom som heter barkfläcksjuka. Jag hade en hel del barkfläcksjuka på några av mina rosor iår, som tur var var det sorter som blommar på årsskotten.
Ninni
Tack för svaret. Jag ska vattna och hoppas!
Hannele
CITAT (Ninni @ 28-04-2004, 16:32)
Jag hittade några små knoppar ganska långt upp på busken, men jag vill ju inte ha över en halvmeter torra grenar längst ner och sen färska grenar. Så jag beskar den ganska hårt ca tre decimeter ovanför marken.

Man tvingar fram nya skott på stammen med klippning.
Inte säkert att stammen hade blivit kal, om du lämnat kvar längre gren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon