Gossen Ruda
22-12-2018, 20:27
Huggorm
22-12-2018, 20:30
Tror en ny toppackning kan behövas
Gossen Ruda
22-12-2018, 21:02
Bland annat. Undrar vad som hände? Min gissning är att kraftöverföringen brast så att motorns vridmoment vred loss den från fästena. Dessutom varvade nog motorn upp så att topplocket antagligen flög iväg, kanske kolvarna också.
Huggorm
22-12-2018, 21:32
Vad är det egentligen som kommer farande? Ser ju ut som toppen med avgasgrenrör, turbos samt insug. Motorblocket sitter nog kvar, alla topplocksbult måste gått av
Gossen Ruda
22-12-2018, 22:07
Ja, det är svårt att se ordentligt. Man ser iaf 6 cylindrar på rad. Är det en rak 6:a eller hälften av en V12:a? Fast att få plats med 2 såna pjäser bredvid varandra? Att det är en topp är nog säkert men var är resten? Kan hela motorblocket sprängts så toppen flyger iväg?
johnny_j
26-12-2018, 18:47
Topplocket finns inte med på bild. Blåste bort någon annanstans.
Centrala motorblocket med 6 cylindrar flyger iväg men oljetråget med vevaxeln verkade inte vilja följa med.
Tror jag.
Huggorm
26-12-2018, 18:52
CITAT (johnny_j @ 26-12-2018, 18:47)

Topplocket finns inte med på bild. Blåste bort någon annanstans.
Centrala motorblocket med 6 cylindrar flyger iväg men oljetråget med vevaxeln verkade inte vilja följa med.
Tror jag.
Grenrören följer ju med, de brukar vara fastskruvade på toppen och inte motorblocket
johnny_j
26-12-2018, 19:44
Avgasgrenrören sitter på cylindrarna. De rören är tjocka. Det är vad man ser. Insugen sitter ovanför cylindrarna men man ser rakt ner i dessa så toppen med sina insugsrör saknas.
Eventuellt kan insugsrör som ska till turbon ha följt med här.
Huggorm
26-12-2018, 19:53
Vad är det för motor som har avgasgrenrören på cylindrarna/motorblocket? Och hur fungerar det med avgasventilerna, har den dom där nere också då?
johnny_j
26-12-2018, 20:01
ok. Du bestämmer
Mjärden
26-12-2018, 20:10
Jag fick inte igång videon, men jag tror att det beror på att han som sitter i förarhytten på bilden inunder har stoppat visningen.
Gossen Ruda
26-12-2018, 20:45
Nu har jag aldrig pysslat med dielelmotorer, bara bensinare, men nog sitter både insug och utblås i/på topplocket? Samtidigt finns det inga cylindrar på topplocket. Alltså måste det vara hela övre delen av motorn som ger sig iväg. Inklusive cylinderfoder. Fast det här kan ju vara någon sorts specialbygge.
Traktorpulling med lastbilar.
Laddar man motorn med 4 turboagregat, sprutar in en jäkla massa diesel och lika mycket vatten för att kyla och får ett laddtryck på 5 - 15 kg gissar jag på så går det sönder förr eller senare...
https://www.youtube.com/watch?v=wzp0DAtYPGESå här ser det ut när lastbilen håller och gör en full pull!
https://www.youtube.com/watch?v=B3squsf5c4k
Verkar sittan en 6 cylindrig motor i lastbilen som heter CAT 3406.
Om jag hittar skapligt rätt är den på 4 - 500 hk orginal.
Tror dom plockar ut 1000 - 3000 hk i lastbilen på filmen, hittar tyvärr ingen hemsida för teamet så jag gissar mest...
Mjärden
13-01-2019, 23:26
CITAT (Zixten @ 13-01-2019, 21:35)

Traktorpulling med lastbilar.
Laddar man motorn med 4 turboagregat, sprutar in en jäkla massa diesel och lika mycket vatten för att kyla och får ett laddtryck på 5 - 15 kg gissar jag på så går det sönder förr eller senare...
https://www.youtube.com/watch?v=wzp0DAtYPGESå här ser det ut när lastbilen håller och gör en full pull!
https://www.youtube.com/watch?v=B3squsf5c4kJag skulle tro att många åskådare kommit för att de hoppas att det som sker på första videon skall inträffa dvs att motorn skall explodera och slängas ut. På den andra videon händer inte det utan föraren lyckas köra sträckan med en effektfull utblåsning av avgaser, däremot tycker jag inte att motorn gick så rent.
CITAT (Mjärden @ 13-01-2019, 23:26)

Jag skulle tro att många åskådare kommit för att de hoppas att det som sker på första videon skall inträffa dvs att motorn skall explodera och slängas ut. På den andra videon händer inte det utan föraren lyckas köra sträckan med en effektfull utblåsning av avgaser, däremot tycker jag inte att motorn gick så rent.
Mja, motorn går ungefär som dom brukar göra, möjligen att han får i lite för mycket vatten lite i början...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.